OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Att arbeta inom Svenska kyrkan innebär en stor spännvidd; allt från teologi och rättvisefrågor till fastighets- och finansfrågor. Vi bedriver ett långsiktigt arbete, både nationellt och internationellt. Här får du chans att göra verklig skillnad och bidra till en hållbar samhällsutveckling med människovärdet i centrum.
Svenska kyrkan har idag ca 22 000 anställda, varav ca 550 hör till den nationella nivån – kyrkokansliet i Uppsala. Kyrkokansliets uppdrag är att ansvara för frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan. Den nationella nivån är kyrkans röst utåt såväl i det svenska samhället som internationellt.
Kyrkokansliet i Uppsala, kommunikationsavdelningen
Kommunikationsavdelningen ansvarar för att ge ett effektivt kommunikationsstöd för Svenska kyrkans gemensamma bästa, hålla samman kommunikationen och bidra till att kyrkokansliet fungerar som en sammanhållande kraft för hela Svenska kyrkan. Totalt arbetar drygt 40 personer på avdelningen.
De senaste åren har Svenska kyrkan utökat sin digitala närvaro genom en större synlighet i sociala medier. Idag finns en aktiv och kompetent sociala medieredaktion som finns tillgänglig för medlemmar, anställda och övriga intresserade.
Vi söker nu en redaktör, som kan vara med och bygga vidare på visionen om en "nätnärvarande" kyrka. Du kommer att arbeta inom en mindre enhet som leds av presschefen. Där finns pressekreterare och redaktörer för sociala medier. Arbetet innebär viss jourtjänstgöring kvällar och helger.
Arbetsuppgifter
Du kommer att:
• operativt ansvara för att kommunicera i sociala medier inom flera områden, exempelvis medlemsdialog, opinionsbildning och krishantering
• med hjälp av sakkunniga svara på allmänhetens frågor om Svenska kyrkans verksamhet, lära och tro, främst via kanalerna Facebook, Twitter och Instagram
• arbeta med omvärldsbevakning
Kvalifikationer
Du har:
• flera års erfarenhet av kommunikationsarbete, strategiskt och operativt. Gärna också journalistik.
• dokumenterad utbildning inom medie- och kommunikationsområdet
• flera års erfarenhet av kommunikation via sociala medier, via både text och bild
• sedan länge varit aktiv i flera sociala nätverk, och har en stor vana vid att kommunicera via exempelvis via Facebook, Twitter och Instagram
Du är en god skribent och ditt uttryckssätt i sociala medier präglas av vänlighet och humor. Vi ser gärna att du är en ”early adopter” med stort intresse för utvecklingen inom sociala medier. Du gillar att arbeta i team. Snabbheten i jobbet är en självklarhet för dig. Det är önskvärt att du har god kännedom om Svenska kyrkan och delar våra kristna värderingar.
Tillträde: Snarast
Närmare upplysningar om tjänsten lämnas av: Presschef Lotten Rudin, och samordnare Susanne Gorne.
Fackliga företrädare är Ulrika Nordenman (VISION), Fredrik Nilsson Björner (Jusek) och Anders Hedman (KyrkA). Samtliga nås med fördel via mail.
Välkommen med din ansökan via knappen nedan. Ansökan ska ha inkommit senast den 11 september 2016. Märk ansökningen med ref.nr 16/37 KOM.
Kontakt från rekryterings- och bemanningsföretag samt mediasäljare undanbedes bestämt då vi hanterar rekryteringen själva.
Kontaktpersoner på detta företaget
Maria Rudin
Monica Henning
Gunilla Tegnelöv