OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Läkemedelsverket är en kunskapsintensiv myndighet, där du har nära till specialistkunskap, forskning, utbildning och engagerade kollegor. Vår arbetsmiljö präglas av generositet, kunskapsspridning och ständigt lärande. Vi som arbetar på Läkemedelsverket är stolta över vårt viktiga samhällsuppdrag: att bidra till den svenska folk- och djurhälsan. Brinner du för att skapa engagerande och målgruppsanpassat innehåll som gör skillnad? Har du förmågan att formge allt från karusell-inlägg och korta filmer i sociala medier till ikoner, mässmaterial och tidningsannonser? Då har vi ett jobb som passar dig!
Vår verksamhet
På Läkemedelsverkets kommunikationsfunktion arbetar 16 personer med att hitta smarta och effektiva sätt att förmedla råd, kunskap och information till Läkemedelsverkets målgrupper. Vår externa kommunikation riktar sig bland annat till patienter, konsumenter, life science-företag, apotekssektorn och hälso- och sjukvården. Därför behöver vi kommunicera på många olika sätt. Nu söker vi dig som ser till att vår kommunikation håller hög kvalitet visuellt och att innehållet i våra sociala medier träffar rätt!
Dina arbetsuppgifter
Som innehållsproducent är du vår expert på formgivning och den som har koll på vad som fungerar i både sociala medier och i tryckt format. Du planerar och producerar material och koncept till såväl digitala som fysiska kanaler, både på egen hand och i samarbete med byråer. Du är också den som vägleder övriga delar av verksamheten i frågor som rör vår grafiska profil och vårt visuella varumärke.
Du ansvarar för att planera, publicera och följa upp vår närvaro i sociala medier. Du arbetar med såväl organiskt som sponsrat innehåll och hjälper till att moderera kommentarsfälten i våra kanaler. Du arbetar tätt ihop med vår sociala medier-ansvarige och ingår i en redaktionsgrupp med flera andra kommunikationskollegor.
Din bakgrund
Vi söker dig som har:
• Eftergymnasial utbildning i digital kommunikation eller annan utbildning som vi bedömer som likvärdig.
• Minst två års erfarenhet av att arbeta operativt med sociala medier, där du har skapat både organiskt och sponsrat innehåll och modererat kommentarsfält i de vanligaste kanalerna.
• Varit beställare och kravställare gentemot externa leverantörer, såsom formgivare och kommunikationsbyråer.
• Erfarenhet av att producera fysiska/analoga kommunikationsenheter, såsom affischer, mässmaterial och tidskrifter.
• Dokumenterat goda kunskaper i skriven svenska – med känsla för ton och språk.
• Erfarenhet av att producera digitalt material i relevanta produktionsverktyg som Adobe Creative Suite eller likvärdigt.
• Grundläggande kunskaper i bildjuridik, så som GDPR och upphovsrätt.
• Grundläggande kännedom om Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, samt övrig lagstiftning som påverkar arbetet i sociala medier.
Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med:
• Webbpublicering, sökmotoroptimering och CMS-verktyg.
• Produktion och redigering av filmat material för webb och sociala medier.
• Producera AI-genererat innehåll.
Dina personliga egenskaper
För att trivas i rollen behöver du vara drivande, strukturerad, van vid att jobba mot deadlines och ha en kreativ höjd. Du trivs med att jobba som ett team och är duktig på att samarbeta, men kan också arbeta självständigt. Du gillar att vägleda andra och att arbeta med såväl text som bild. Du har en god känsla för grafisk form, copy och vad som fungerar i olika plattformar. Du är initiativrik, vågar testa nytt och vill hela tiden utvecklas i din yrkesroll. Vi tror också att du håller koll på trender och gillar att hänga med i utvecklingen av digital kommunikation.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Bra att veta
Sista ansökningsdag: 2024-06-05
Anställningsform: Tillsvidare
Tillträde: Enligt överenskommelse
Enhet: Kommunikationsfunktionen
Diarienummer: 2.4.1-2024-046539
Vi tillämpar 6 månaders provanställning.
Vi värdesätter mångfald och välkomnar sökande med olika bakgrund.
Du kommer vid en eventuell intervju att behöva styrka din identitet samt uppvisa examensbevis och relevanta intyg. Arbetsprover kan komma att begäras, både gällande arbete i sociala medier och grafisk formgivning.
På Läkemedelsverket får du goda förutsättningar för balans i livet. Vi erbjuder dig bland annat flextid, förmånliga semestervillkor, friskvårdsbidrag samt friskvård på arbetstid. I den mån arbetsuppgifterna tillåter finns det möjlighet att delvis arbeta på distans efter överenskommelse med chef.
Läs mer om de förmåner du får hos oss här: https://www.lakemedelsverket.se/sv/om-lakemedelsverket/jobba-pa-lakemedelsverket/formaner-hos-oss
Läkemedelsverket är beredskapsmyndighet, vilket innebär att vi genomför vissa bakgrundskontroller i samband med rekryteringar. All tillsvidareanställd personal vid Läkemedelsverket är krigsplacerad inom myndigheten.
Kontakt
Du är välkommen att kontakta kommunikationsdirektör Anne-Catherine Worth, a-c.worthsundqvist@lakemedelsverket.se, eller Tobias Enefalk, ansvarig för sociala medier. Du kan även kontakta de fackliga företrädarna Alexandra Braf, Saco och Pia Wictor, ST. Vi finns alla på telefon 018-17 46 00 eller nås genom e-post fornamn.efternamn@lakemedelsverket.se.
Välkommen med din ansökan!
Denna rekrytering sker helt genom Läkemedelsverkets försorg. Vi undanber oss därför telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.