OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sveriges vackraste arbetsplats söker en
Rederiinspektör
med placering i Norrköping
Tekniska enheten, en viktig del i Sjöfartsverkets rederi
Tekniska enheten ansvarar för ca 100 fartyg inom Sjöfartsverket, till exempel lotsbåtar, farledsfartyg, sjömätningsfartyg och isbrytare, samt tekniskt ansvar för ett externt ägt forskningsfartyg. Vi är i dagsläget sju medarbetare inom enheten, nu går en av våra kollegor vidare till nya spännande uppdrag inom Sjöfartsverket och vi söker därför en ersättare.
Arbetsuppgifter
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att tillsammans med befälhavare, tekniska chefer och driftchefer planera och budgetera för besiktningar, klassningar och underhållsinsatser av Sjöfartsverkets fartyg. Du ansvarar för planering av ombyggnationer, reparationer och varvsbesök och följer upp utförda arbeten både tekniskt och ekonomiskt. Du upprättar specifikationer som anbudsunderlag för ordinarie underhåll, ombyggnationer och nybyggnationer. Du kommer att leda projekt vid om- och nybyggnation. Arbetet innebär ett tätt samarbete med övriga rederiinspektörer på Sjöfartsverket samt kontinuerlig kontakt med andra intressenter både internt och externt. Din placering är på vårt kontor i Norrköping, men tjänsten medför resor framförallt inom men också utom landet.
Vem är du?
Vi söker dig som uppfyller följande krav:
- Sjöingenjörsexamen eller motsvarande utbildning, som vi bedömer likvärdig, och har goda kunskaper om fartyg och dess utrustning.
- Har praktisk erfarenhet av projektledning
- Talar och skriver obehindrat på såväl svenska som engelska.
- B-körkort, manuellt växlat fordon.
Följande är meriterande:
- Erfarenhet från arbete mot klassningsbolag och i ISM-system
- Erfarenhet från konstruktion, nybyggnation och projektledning
- Erfarenhet från och kunskap om mindre fartyg och dess utrustning
- Kompetens i något beräkningsprogram för hållfasthet
- Erfarenhet och kunnande i Autodesk-produkter.
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Rollen som rederiinspektör kräver att du fattar självständiga beslut varför du måste vara initiativtagande och självgående. Du är öppen för andra och har lätt för att samarbeta och skapa professionella relationer. Samarbetet internt och externt kräver förutom god kommunikation också god förmåga att ha ett helhetsperspektiv på verksamhet såväl som på tillgångar. Egenskaper som strategisk och analytisk är även framgångsfaktorer för att utföra tjänsten med gott resultat.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Befattningen kan komma att innebära krigsplacering vid Sjöfartsverket.
Vi erbjuder dig
Du får möjlighet att bli en del av Sjöfartsverket - Sveriges vackraste arbetsplats. Vår arbetsmiljö är unik och vårt uppdrag är unikt. Vi är en utvecklingsinriktad organisation och det finns goda möjligheter att förena arbetsliv och privatliv.
Sjöfartsverket – en jämlik arbetsplats
På Sjöfartsverket förväntar vi oss att alla våra medarbetare agerar på ett professionellt, öppet och engagerat sätt. Det är en självklarhet för oss att arbeta aktivt för likabehandling och vi tar för givet att du delar vår uppfattning.
Hur och när?
Tjänsten är en tillsvidareanställning som ska tillsättas snarast. Intervjuer kommer att hållas 6-8 april samt 14 april 2020
Upplysningar:
Tjänsten: Chef Tekniska enheten Albert Hagander, 010-478 74 22.
Rekryteringsprocessen: HR-specialist Niclas Holmgren, niclas.holmgren@sjofartsverket.se eller 010-478 48 71.
Fackliga företrädare:
SACO Benjamin Hell, ST-Sjöfart Tapani Hoffrén, SEKO Bengt-Erik Johansson, samtliga kan nås via vår växel 0771-63 00 00.
Registrera din ansökan senast den 15 mars 2020.
Diarienummer: 20-01054
Sjöfartsverket gör kontinuerliga och aktiva val kring exponering och rekryteringsstöd i varje rekrytering. Vi undanber oss därför direktkontakt av annonsförsäljare, bemannings- och rekryteringsföretag.