OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens historiska museer är Sveriges största statliga museikoncern. I myndigheten ingår Ekonomiska museet – Kungliga myntkabinettet, Hallwylska museet, Historiska museet, Livrustkammaren, Skoklosters slott, Sveriges museum om Förintelsen och Tumba Bruksmuseum. Här ingår också uppdragsverksamheten Arkeologerna, med kontor på fem olika platser i landet. Statens historiska museer har till uppgift att främja kunskapen om och intresset för Sveriges historia samt bevara och utveckla det kulturarv som myndigheten förvaltar. Vår gemensamma vision är ”Tillsammans gör vi historia betydelsefullt för fler”. Myndigheten har ca 350 anställda medarbetare. Har du intresse och erfarenhet av arbete med statlig redovisning? Vill du utvecklas och arbeta i en självständig roll med redovisning? Vill du arbeta i en myndighet där utvecklingen av ekonomistyrningen är i fokus kommande år? Då är du välkommen att söka tjänsten som redovisningsansvarig hos oss!
Verksamheten
Ekonomienheten, som har sex medarbetare, är organisatoriskt placerad vid Avdelningen för Verksamhetsstöd och ansvarar för budget, bokslut, redovisning, analyser, intern kontroll, samordning av ekonomiprocesser, säkerställande av myndighetens ekonomistyrning m.m. Enheten är också kontakt mot Statens Service Center som hanterar elektroniskt fakturahanteringssystem Visma Proceedo samt leverantörsbetalningar. Myndigheten omsätter runt 350 miljoner kr och intäkterna kommer från uppdrag, anslag, donationer, stiftelser och försäljning av tjänster. Ekonomienheten har nära kontakt med alla avdelningar och enheter i myndigheten.
Arbetsuppgifter
Rollen som redovisningsansvarig är varierande och arbetsuppgifterna omfattas av allt ifrån medverkan i löpande redovisningsarbete till statsrapportering.
I tjänsten ingår bland annat att:
• svara för den externa löpande redovisningen
• svara för avstämningar och skattedeklarationer
• upprätta månads- och årsbokslut
• statsrapportering, inrapportering i Hermes
• konsultation, rådgivning och stöd till chefer, projektledare och övriga medarbetare
Kvalifikationer och egenskaper
Du har följande bakgrund:
• Högskoleutbildning inom ekonomi/redovisning eller likvärdig utbildning.
• Mycket goda kunskaper och flera års erfarenhet av arbete inom statligt ekonomiarbete med upprättande av finansiella bokslut.
• Goda kunskaper inom det statliga regelverket avseende redovisning.
• Vi förutsätter att du har goda kunskaper i Officepaketet och synnerligen goda kunskaper i Excel.
• Goda kunskaper i svenska.
Det är meriterande om du tidigare har arbetat i ekonomisystemet Unit 4 ERP (Agresso), är duktig på anläggningsredovisning, har erfarenhet av förändrings- och utvecklingsarbete samt tidigare har arbetat i flerfinansierad verksamhet.
Du har följande egenskaper:
Du ska vara ansvarsfull och prestigelös med en god problemlösningsförmåga. Du behöver vara resultatorienterad, proaktiv och drivande. Du ska ha en god samarbetsförmåga och tycka om att arbeta såväl enskilt som i grupp. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Mer om tjänsten och ansökan
Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde efter överenskommelse. Vi tillämpar 6 månaders provanställning.
Vi värdesätter en god arbetsmiljö och kollegial gemenskap. Ekonomienheten är en del av Avdelningen för Verksamhetsstöd och våra kontorslokaler ligger på Storgatan 41 vid Karlaplan i Stockholm. Läs mer om oss på www.shm.se.
Du ansöker genom att klicka på knappen ”Ansök” nere till höger.
Välkommen med din ansökan senast 231015.