OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lilla Edets kommun är en av kommunerna i Göteborgsregionen, gynnsamt belägen längs Göta älv med närhet till Göteborg, Trollhättan och Uddevalla. De goda kommunikationerna ger oss möjligheten att fortsätta växa och utvecklas.
Vi är stolta över våra cirka 1 500 medarbetare som dagligen arbetar för att skapa bästa möjliga förhållanden för våra drygt 14 500 invånare, våra företag och för alla som besöker oss. Hos oss har vi nära till varandra och tack vare vår storlek har du goda möjligheter att påverka och utveckla våra verksamheter.
Här njuter du också av vacker älvmiljö, rik natur och spännande spår av unik historia. I Lilla Edets kommun arbetar vi ständigt för ökad livskvalité och glädje i vardagen, både för våra invånare och för dig som väljer att jobba hos oss.
Väl mött i Göta älvdalens pärla - vi gör det tillsammans!
Arbetsuppgifter
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att vara att samordna och utveckla kommunens arbete med löpande redovisning, månadsutfall, delårs- och årsbokslut och koncernredovisning.
Du kommer att leda arbetet med att säkerställa ekonomisk data och analysunderlag i den löpande redovisningen, ha ett övergripande systemansvar för vårt ekonomisystem, effektivisera arbetsprocesser, rutiner och system inom redovisningsområdet och driva förbättringsprojekt inom redovisningsområdet. Du ger internkonsultativt stöd och håller i internutbildningar i redovisningsfrågor. Vidare är du också delaktig i kommunens budgetarbete och bevakar omvärlden ur ett redovisningsperspektiv.
Vi erbjuder ett stimulerande och omväxlande arbete där arbetsglädje och humor är viktiga ingredienser som gör att vi tillsammans kan utveckla verksamheten och ge service till våra medborgare.
Du blir en del av ett team på sju engagerade ekonomer med hög kompetens där du rapporterar direkt till kommunens ekonomichef. Vid behov träder du in i dennes ställe vid frånvaro.
Kvalifikationer
Vi söker en kommunikativ person med relevant högskoleutbildning eller annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som relevant. Du har arbetslivserfarenhet av kvalificerad redovisning, gärna inom kommun, landsting eller region.
Som person är du noggrann, ansvarsfull och har förmågan att utreda, prioritera och strukturera. Du kan arbeta självständigt på ett systematiskt och organiserat sätt. Det är viktigt att du är lyhörd för behov och önskemål samt har en god förmåga att kommunicera och möta människor på ett positivt sätt. Du har en god analytisk förmåga och har lätt för att se samband och helheter samtidigt som du kan skapa och förmedla trygghet och förtroende i samtal och möten. Du är trygg i dig själv och har ett gott omdöme.
Hos oss får du utrymme att arbeta både självständigt och tillsammans med andra. Det ger möjligheten att se helheter och lära sig en kommuns olika funktioner. Det innebär också att vi ställer höga krav på förmågan att kunna prioritera dina arbetsuppgifter och vara flexibel utifrån helhetens bästa.
Vi ser även potential i dig som är nyexaminerad om du är driven, vill lära dig och besitter övriga egenskaper vi efterfrågar. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.