Redovisningsansvarig till Christian Berner Business Solutions

Redovisningsansvarig till Christian Berner Business Solutions

Arbetsbeskrivning

Christian Berner Tech Tradekoncernen (publ) – noterat på Nasdaq Stockholm, har 120 års erfarenhet av teknisk handelsverksamhet. Vi erbjuder kvalitetsprodukter och systemlösningar med fokus på miljöteknik från europeiska tillverkare till industrier och kommuner i Sverige och övriga Norden samt för värmepannor globalt. Koncernen har cirka 200 medarbetare i hela Norden, och en nettoomsättning på omkring 700 MSEK. Christian Berner Tech Trade AB är huvudbolag för handelsverksamheten, och genom dotterbolagen i Danmark, Finland, Norge och Sverige marknadsförs vårt produktprogram i hela Norden. Mer information om Christian Berner finns på christianberner.se och christianberner.com.

Är du en nyfiken och engagerad redovisningsekonom som gillar att vara med och driva förändring? Har du ett stort intresse för kvalificerad redovisning och ett analytiskt sinne? Christian Berner Business Services söker nu en Redovisningsansvarig som triggas av utmaningar och vill vidareutveckla sina kunskaper i en spännande organisation. Här är chansen till en intressant roll i en koncern med höga ambitioner.

Det ska vara roligt att gå till jobbet! Arbetsglädje är nyckeln till en bra arbetsmiljö, nöjda kunder och företagets fortsatta framgång. Här arbetar man aktivt för att stimulera sina medarbetares engagemang och initiativ. En medarbetare ska känna sig trygg med sitt ansvar och ha friheten att utvecklas. Varje dag vidareutvecklas medarbetarna inom en rad olika ämnen. På arbetsplatsen råder öppenhet och förtroende. Oavsett vem du är eller var du kommer ifrån ska Christian Berner Business Services vara en plats där du trivs och kan utvecklas.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

Som Redovisningsansvarig på Christian Berner Business Services har du helhetsansvaret för redovisningen för några av koncernens legala bolag. Du är ansvarig för siffrorna i den löpande redovisningen inkluderat bokslut och årsredovisningar samt för deklaration och skattefrågor. Du stöttar även koncernövergripande processer kopplat till finansiell rapportering och hjälper redovisningschefen med utveckling av processer, verktyg och instruktioner.

I arbetet ingår att ansvara för:

• arbeta med några av koncernens legala bolags löpande bokföring, ansvarar för att kontoplanen följer koncerns riktlinjer, kontinuerlig kontroll över bokföringen, kontinuerlig kontroll över legala bolagets bankkonto och likviditetsplanering
• framtagning/hantering av fullständiga månads-, kvartals- och årsbokslut samt årsredovisning
• säkerställa att resultat och balansräkning är valida genom månatliga balansavstämningar
• säkerställa att löpande redovisning, processer, rutiner, lagar och regler inom finansiella området efterföljs. Detta ur ett nationellt, internationellt och företagsspecifikt perspektiv
• kännedom om IFRS och kan hantera det för det legala bolaget
• driva förbättrings- och effektiviseringsprojekt gällande rapportering och redovisning inom avdelningen och inom organisationen
• finansiell rapportering månadsvis
• utveckling och uppföljning av interna rutiner inom ekonomi och redovisning

Christian Berner Business Services är ett nybildat bolag i koncernen vars uppgift är att stötta och ge support till koncernens samtliga dotterbolag. Detta innebär att du som Redovisningsansvarig även säkerställer att integreringen av koncernens bolag (både befintliga och nyförvärvade) gällande de legala enheternas ekonomifunktion, sker på ett redovisningsmässigt korrekt sätt.

Din profil:

Vi söker dig som har en akademisk examen inom ekonomi, samt har arbetat ett flertal år med kvalificerad redovisning och är trygg i din kompetens. Du är självgående i att upprätta bokslut, årsredovisning och deklarationer. Du har goda kunskaper i Excel och kommunicerar obehindrat på svenska och engelska i både tal och skrift. Det finns förståelse för affären och du inser vikten av att arbeta med ekonomiprocesserna för att stötta affärsverksamheten. Vidare är du serviceorienterad och duktig på att koordinera och driva aktiviteter inom företaget.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och ser att du har ett sinne för siffror samt ett eget driv och vilja att påverka och utveckla processer och rutiner. Vidare är du analytisk och lösningsorienterad samt har ett prestigelöst sätt. Inom Christian Bernerkoncernen råder en föränderlig miljö med mycket på gång vilket du trivs med. Yrkesrollen ställer höga krav på målmedvetenhet, struktur och proaktivitet. Du är kommunikativ och har lätt för att skapa goda relationer med olika kontaktytor både internt och externt. Har du erfarenhet av lagerverksamhet är det ett stort plus. Det är också meriterande om du har erfarenhet av börsnoterade bolag.

Hur gör jag nu?

I den här rekryteringen samarbetar Christian Berner Business Services med MPYA Finance. Vid eventuella frågor kontakta ansvariga rekryteringskonsulter Elin Antonsson på telefon 0709-318769 alternativt Elin Lindén 0760-303100. Ansökan sker via www.mpyafinance.se.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Mpya Finance
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 februari 2021
  • Ansök senast: 25 mars 2021

Liknande jobb


5 november 2024

Redovisningsekonom | Vattenfall | Stockholm

Redovisningsekonom | Vattenfall | Stockholm

5 november 2024

5 november 2024