OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Heby Kommun är en växande landsbygdskommun med närhet, trygghet och livskvalitet. Vi påverkar människors liv och tillsammans skapar vi möjligheterna.
Vår arbetsplats
Hos oss erbjuds du en energifull, öppen och prestigelös arbetsplats med nära till kollegor såväl inom den egna enheten som resterande organisation.
När du börjar din anställning hos oss så kommer vi tillsammans ta fram en individuell utvecklingsplan som ska ge dig möjligheter att fortsätta utvecklas och bidra till utveckling, utifrån din roll och ditt uppdrag. Utvecklingsplanen är en viktig del i din introduktion direkt när du börjar hos oss.
Självklart erbjuder vi hybridarbete där du får möjlighet att kombinera arbete på plats och på distans. Din chef är kommunens ekonomichef som ingår i kommunens ledningsgrupp och i förvaltningens ledningsgrupp. Om du vill ta referenser på din blivande chef så kan de lämnas på förfrågan.
Har du frågor kring tjänsten eller vill veta mer tveka inte att ringa oss för att prata med nuvarande redovisningsansvarig eller ekonomichef. Kontaktuppgifter till nuvarande redovisningsansvarig får du via vår växel 0224-36000.
Din roll som redovisningsansvarig
Du leder kommunens arbete i periodiska bokslut, månads-, delårs- och årsbokslut. Det inkluderar ett ansvar för utveckling av samtliga rutiner, organisation och planering för att säkerställa rapporteringens kvalitet och leverans i tid. Du har breda kontaktytor såväl inom kommunen som med kommunala bolag och bolag där kommunen har intressen. Ditt närmaste team består av tre medarbetare med ett delprocessansvar för kund-, leverantör och löpande in- och utbetalningar.
Rollen innebär ett processansvar för området redovisning och samtliga ingående delprocesser för exempelvis kund- och leverantörsfakturering, anläggningsregister och koncernredovisning. Rollen innebär också att vara ”motor” i utvecklingsarbetet inom redovisningsområdet.
I din roll är nätverk på alla nivåer väsentliga för erfarenhetsutbyte och omvärldsspaning. Utveckling, förenkling och förbättring av ekonomiprocesserna genom exempelvis automatisering, digitalisering eller på annat sätt är viktigt för oss. Det ska vara enkelt för kommunmedborgare och andra att sköta sina ekonomiska mellanhavanden gentemot oss. På motsvarande sätt ska det föreligga effektiva interna rutiner för chefer och andra aktörer internt inom kommunen.
Din kompetensprofil
Du har högskoleexamen, civilekonom/redovisning. Erfarenhet som redovisningsansvarig, ekonom eller motsvarande från kommun/region, ca 5 års praktisk erfarenhet. Längre erfarenhet är meriterande. Dokumenterad erfarenhet av redovisningsansvar i kommun, region eller annan större verksamhet eller organisation är ett ytterligare krav för tjänsten. Det är meriterande om du har erfarenhet av att driva utvecklingsprojekt inom områden som redovisning, ekonomistyrning eller motsvarande.
Systemkompetens är meriterande då rollen innebär ett ansvar tillsammans med ekonomichef (systemägare) och systemförvaltare att utveckla kommunens ekonomisystem/Raindance och ekonomiprocesser. Du är trygg i Officepaketets appar och har djup kompetens i Excel.
Du är lika stabil och säker i ett självständigt arbete som i samarbetet inom enheten och med våra övriga förvaltningar. Du behärskar Officeprogram där din Excelkunskap är särskilt väsentlig. Dina personliga egenskaper såsom analysförmåga initiativkraft, pedagogisk förmåga och energi är exempel på sådant vi värderar för den här rollen. Då du förväntas föredra ärenden inom ditt ansvarsområde har du enkelt att uttrycka dig och förmedla budskap på ett begripligt sätt för icke ekonomer.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Välkommen med din ansökan!
Heby kommun värdesätter de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande av alla kön och med olika födelsebakgrund och livserfarenhet.
Din ansökan och övriga handlingar som ingår i rekryteringsprocessen blir allmän handling när du registrerar din ansökan i vårt rekryteringssystem Varbi.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Heby kommun är en växande och framtidsfokuserad landsbygdskommun där ledordet är hållbarhet. Hos oss arbetar drygt 1000 medarbetare och vi erbjuder utvecklande arbetsplatser med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb. Som medarbetare hos oss blir du sedd, hörd och får växa tillsammans med dina kollegor. Vi påverkar människors liv, ger så bra service som möjligt till våra invånare och ansvarar för att utveckla vår kommun varje dag. Tillsammans skapar vi möjligheterna.