Redovisningsansvarig till Familjebostäder i Göteborg

Arbetsbeskrivning

Om arbetsplatsen
På Familjebostäder tar vi inte bara omsorgsfullt hand om våra drygt 20 000 bostäder. Vi erbjuder även ett bekvämt och bekymmersfritt boende med hög grad av service. Dessutom bidrar vårt arbete och olika satsningar till Göteborgs Stads utveckling. Vi söker därför dig som tycker om vårt uppdrag och vår vision; Vi skapar morgondagens hem - tryggt, trivsamt och klimatvänligt, tillsammans med göteborgarna.
Familjebostäder är en del av Framtidenkoncernen som ägs av Göteborgs Stad. Läs mer på www.familjebostader.se
Arbetsuppgifter
Som redovisningsansvarig har du ett funktionsansvar för redovisningen och säkerställandet av en korrekt redovisning och rapportering enligt lagstiftning och bolagets och koncernens riktlinjer samt policys. Du leder och driver avdelningens operativa arbete inom redovisningsfunktionen och samordnar redovisningsgruppen i arbetet men du innehar inte personalansvaret. Gruppen består av 6 personer. Redovisningsgruppen ingår i ekonomiavdelningen och din närmaste chef är ekonomichef.
Du ansvarar för att leda arbetet med bland annat löpande bokföring, bokslut och årsredovisning, ändamålsenlig redovisningsstruktur, projektredovisning, fakturahantering, uppdatering av riktlinjer, systemstöd med mera. Du arbetar också operativt i ekonomiprocesserna och är medarbetarnas stöd i frågeställningar.
Bolaget har delegerat ansvar för ekonomiska transaktioner till verksamheten och du kommer därför att samverka med olika delar av bolaget men också med andra grupper inom avdelningen, controllers, hyresadministration och inköp för bästa leverans i ekonomiprocesserna.
Din uppgift är att tillsammans med gruppen vidareutveckla och säkerställa effektiva och kvalitetssäkrade ekonomiprocesser och system över tid.
Du är bolagets representant i samverkansgrupper inom området i koncernen.
Kvalifikationer
För att klara rollen krävs det att du har en högskoleutbildning inom ekonomi med inriktning redovisning samt flerårig erfarenhet av att jobba med redovisning och rapportering i större organisationer och med fastighetstillgångar. Du har erfarenhet av och förståelse för större affärssystem och hur de stödjer de ekonomiska processerna. Du har också erfarenhet av att leda team mot uppsatt mål och trivs i en ansvarsfull roll. Din roll är att utveckla ekonomiprocesserna och därför är det meriterande om du har erfarenhet av och kunskap i att driva utveckling av ekonomiska processer och säkra en god intern kontroll.
Det är många som är delaktiga i de ekonomiska processerna i bolaget och därför behöver du trivas med att samarbeta med olika funktioner och personer som har olika kunskaper inom området och känna dig trygg i att synas och förmedla budskap ute i verksamheten. Du tycker om att inspirera andra och har förmågan att anpassa ditt budskap och kommunikation utifrån situation och målgrupp.
Som person har du förmågan att lyssna på andra och förstå deras behov och är mottaglig för synpunkter och skapar dialog genom att visa respekt, hänsyn och omtanke. Du arbetar för sammanhållning i arbetsgruppen och motiveras av att se andra att växa. Det faller naturligt för dig att sätta mål och nå resultat och du har ett utvecklat självledarskap. För att trivas i denna roll är du trygg i dig själv, kan balansera olika krav och behåller lugnet i svåra situationer samt tar välgrundade beslut även under press. Du har förmågan att arbeta tillsammans med andra och agerar utifrån det gemensamma uppdraget och bidrar till helheten. Du arbetar systematiskt, strukturerat och ser till att arbetet slutförs samt reflekterar ständigt över vad som kan utvecklas och har ett lösningsfokus
Anställningens omfattning
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Ansökan
Ansök senast: 2024-03-10
Referensnummer: C177728
Anställning
Antal annonserade arbetstillfällen: 1
Arbetstid: Dagtid
Kontakt
Annelie Nyman
Ekonomichef
+46790992225
annelie.nyman@familjebostader.se
Övrigt
Redovisningsgruppen som du kommer arbeta med har god kompetens och är självständiga i arbetet. De har även god kunskap om verksamheten, våra redovisningsprinciper och stödsystem. För att öka digitalisering, minska sårbarhet och säkra kvalitén vid förändringar behöver vi utveckla våra processer och arbetssätt och detta utvecklingsarbete kommer du att leda.
Som en del av urvalsprocessen kommer vi att använda oss av personlighetstest. Vi kvalitetssäkrar rekryteringsprocessen och genomför en bakgrundskontroll på slutkandidat. Vi kan också komma att kontakta dig som kandidat efter avslutad rekryteringsprocess i syfte att utvärdera kandidatupplevelsen.
Familjebostäder är utsedda till ett av Sveriges Karriärföretag flera år i rad! Hos oss är stämningen trivsam och ambitionen hög. Vår värdegrund är PEPS och det innebär att vi på jobbet är positiva, engagerade, pålitliga och samspelta. Vi erbjuder ett utmanande och ansvarsfullt arbete i ett expansivt företag som tillhör Sveriges största bostadskoncern.
Med fokus på att aktivt bidra till att Göteborg ska bli en jämlik och hållbar stad innebär det att du genom ditt jobb hos oss gör skillnad varje dag och därmed bidrar du till något som är viktigt på riktigt. Välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Head of online Dan Lorin

Niklas Eriksson
08 678 74 20
Niklas Eriksson
0735 125 517
Dan Lorin

Michell Papp

Dan Lorin

Johan Hultgren

Isabella Johansson

Emil Widholm

Daniel

Sammanfattning

  • Arbetsplats: NetJobs Group AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 mars 2024
  • Ansök senast: 10 mars 2024

Besöksadress

Grev Turegatan 19
Stockholm

Postadress

Grev Turegatan 19
Stockholm, 11438

Liknande jobb


20 december 2024

13 december 2024