OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hälso- och sjukvårdens redovisning har flera spännande utmaningar; den ska uppvisa ett rättvisande och kvalitetssäkrat resultat som möjliggör effektiv styrning av verksamheten. Den ska vara transparant med hur våra skattemedel används, i enlighet med god redovisningssed. Den behöver även vara proaktiv och utvecklas i takt med de krav som ställs utifrån lagstiftaren och organisationsutveckling.
Drivs du av att "göra det lätt att göra rätt" så kan detta vara uppdraget för dig!
Arbetsbeskrivning
Ditt uppdrag blir att fungera som ett professionellt stöd till Hälso- och sjukvården i frågor som rör rutiner och anvisningar inom området redovisning och internkontroll. Du ansvarar för att delprocesser inklusive rutinbeskrivningar är dokumenterade och kvalitetssäkrade. I detta uppdrag ingår även att kontrollera att internkontroll följs samt att verksamhetsredovisningen håller god kvalitet och är korrekt, exempelvis genom stickkontroller. Inom regionen finns standardiserade systemstöd för att understödja effektiviseringen och du är spindeln i nätet för att redovisning och internkontroll fungerar på ett effektivt sätt.
Du rapporterar till ekonomichef och ingår i ekonomifunktionens ledningsgrupp. Du har en kontinuerlig dialog med regionledning och verksamhetsstöd inom redovisning och internkontroll och fungerar som en viktig länk mellan produktionsenheterna. Du kommer att samarbeta med ekonomiansvariga, controllers, redovisningsekonomer/assistenter. Verksamhetens chefer är också viktiga samarbetspartners. Uppdraget har även en pedagogisk touch, där du ska initiera utbildningsinsatser i redovisnings- och internkontrollfrågor utifrån behov.
Utmaningen i uppdraget blir att, i en stor och komplex organisation, skapa en redovisning och internkontroll som ligger i framkant. Med din kompetens, erfarenhet och brinnande intresse får vi en levande internkontroll som skapar trygghet för våra chefer och medarbetare - det blir lätt att agera på ett ansvarsfullt sätt med våra gemensamma skattemedel. Hälso- och sjukvården ska vara en förebild inom redovisning och internkontroll.
Utbildning och erfarenhet
Du är civilekonom eller motsvarande utbildningsnivå. Erfarenhet från redovisnings- och internkontrollsarbete krävs. Du bör ha relevanta redovisningskunskaper och ett proaktivt förhållningssätt till utveckling inom redovisning. Du bör även ha relevanta IT-kunskaper och en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Körkort är ett krav.
Personliga egenskaper
Du kan göra korrekta avvägningar och prioriteringar, du är noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard. Du är specialist inom området och underhåller kontinuerligt din specialistkunskap. Du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt. Du är trygg, stabil och har självinsikt. Du arbetar bra med andra människor. Du vill alltid göra så rätt det bara går, men förstår att ditt område ibland kan krocka med andra avvägningar, exempelvis kontra system eller patientsäkerhet. Du är villig att ta de diskussionerna, för verksamhetens bästa. Du är bra på att förmedla kunskap inom ett område som motparten ibland kan uppleva som krångligt och svårt.
Anställning och information
Uppdraget är ett vikariat på 100 % som ersättare under en föräldraledighet. Tillträde senast 1 maj 2021 och uppdragets period sträcker sig minst ett år, med möjlighet till förlängning till början av hösten 2022.
Upplysningar om tjänsten lämnas av:
Ekonomichef Johan Nordén, 010-103 67 21, johan.norden@regionostergotland.se
Facklig företrädare för Vision är Camilla Berlin, 010-103 86 19.
Facklig företrädare för SACO är Håkan Hultberg, 010-103 05 19.
Ansökan
Sista ansökningsdag är den 28 februari 2021. Välkommen med din ansökan via vårt rekryteringssystem.
Om du behöver hjälp med att registrera i systemet, kontakta kundtjänst Stöd och service, 010-103 60 00, under kontorstid. Tjänsten har ID-nummer 20210264.
Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag, som Region Östergötland inte har avtal med, samt försäljare av ytterligare platsannonser.
Region Östergötland
Kontaktpersoner på detta företaget
Malou Lindberg, Verksamhetschef
0705-22 80 91
Lisbeth Furberg, Vårdenhetschef
010-103 80 88
Asta Lindström, Vårdenhetschef
010-103 80 08
Susanna jangerot,
Pernilla Nordenryd, vårdenhetschef
010-1031232
Sigbritt Willers, Vårdenhetschef
010-1036791
Maria Renström, Vårdenehtschef
010-1036278
Helena Wintland, Vårdenhetschef
010-1043948
Björn Thyrberg, Vårdenhetschef
010 104 39 48