OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
På Österlen skapar vi förutsättningar för hög livskvalitet där Tomelilla kommun är en plats för inspiration och utveckling. Kommunen har cirka 800 medarbetare och vi erbjuder dig goda utvecklingsmöjligheter, delaktighet genom tillit och möjlighet till balans mellan jobb och fritid.
Vi är just nu på en utvecklingsresa med fokus på att effektivisera och förbättra vår service. Vår ambition är att vara ledande i att ta till vara på de möjligheter som digitaliseringen ger. Kort sagt- vi ska göra det enkelt för alla som bor i, verkar i eller besöker Tomelilla kommun.
Nu söker ekonomiavdelningen en redovisningsansvarig.
Brinner du för redovisning och har fallenhet för att leda? Har du lätt för att skapa relationer, kommunicera och har ett intresse för digitalisering? Har du en god analytisk förmåga och har en drivkraft att söka förbättringsmöjligheter? Är du noggrann, strukturerad och samtidigt kan se helheten? Då kan det vara dig vi söker!
Du kommer att bli en del av ett socialt och utåtriktat ekonomiteam som består av nio medarbetare med olika inriktningar och uppdrag såsom ekonomistyrning, finansiering, uppföljning, redovisning och administration. Vi drar lärdom av de misstag vi gör och hjälper varandra samtidigt som vi har nära till skratt. Det ska vara roligt att gå till jobbet!
ARBETSUPPGIFTER
I uppdraget som redovisningsansvarig ansvarar du för att säkerställa att Tomelilla kommuns redovisning utförs enligt god redovisningssed, är effektiv och håller hög kvalitet. Arbetet innebär att du har ett övergripande ansvar för redovisning, bokslut samt koncernbokslut, årsredovisning, delårsrapporter, inrapportering av statistik och systemförvaltning av kommunens ekonomisystem Raindance.
Du leder det löpande arbetet med redovisningen och fungerar också som intern konsult till förvaltningen.
Bor du långt ifrån eller har svårt att få ihop livspusslet? Det finns möjlighet att jobba viss del av arbetstiden på distans.
Vi har för avsikt att genomföra digitala intervjuer den 5-6/7.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en högskole- eller universitetsutbildning inom ekonomi, gärna med inriktning mot redovisning.
För tjänsten krävs att du har erfarenhet inom redovisning, är detta inom offentlig sektor eller från en större organisation ser vi det som meriterande. Dock ser vi ser gärna att du har djupa kunskaper inom redovisning och erfarenhet av att driva utvecklingsarbete inom området.
I övrigt ser vi det som meriterande om du har erfarenhet av nedanstående:
• systemkompetens, bland annat om filhantering, integration mellan system och e-tjänster
• kunskap om sammanställd redovisning/koncernredovisning
• kunskap om personalekonomi
• erfarenhet av Räkenskapssammandrag för kommuner
• erfarenhet av att arbeta inom en politiskt styrd organisation
• erfarenhet/deltagit i utveckling/förändringsprocesser
• erfarenhet av att leda
Du är en självgående person med förmågan att utveckla samt påverka arbetssätt och beslutsprocesser. Du engagerar och involverar andra i det arbetet. Du är social, utåtriktad och har lätt för att knyta kontakter.
Du utrycker dig väl i tal och skrift på svenska.
Goda kunskaper i Officepaketet är ett krav.
ÖVRIGT
Tomelilla kommun har rökfri arbetstid.
Medarbetare sökes under förutsättning att tjänsten inte måste tas i anspråk av redan anställd personal eller personer med företrädesrätt.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vid problem med ansökan var god kontakta Vismas support (0771-693 693).
Inför rekryteringsarbetet har Tomelilla kommun, tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Eva Viggh
0417-182 78
Ekonomichef Anders Eriksson
0417-183 05
Kommunikationschef Helene Grafman
0417-18230