Redovisningsansvarig till Vattenfall Finance Business Support i Solna

Redovisningsansvarig till Vattenfall Finance Business Support i Solna

Arbetsbeskrivning

Har du en passion för redovisning? Har du erfarenheten som krävs och men samtidigt hungrig för att lära dig mer? Då är det dig vi söker! Just nu letar vi en Accounting Professional/ Redovisningsansvarig till Vattenfall Finance Business Support i Solna. Välkommen med din ansökan idag!

Om tjänsten

Accounting R2R ((Record to report inom General Accounting) är den funktion inom Finance Business Support som tillhandahåller redovisningsexpertis till bolagen inom Vattenfall med högt fokus på kvalitet och efterlevnad av redovisningsregler. Accounting R2R är därmed experter på IFRS och legala regler, förbereder bokningar, driver boksluten och den externa revisionsprocessen, rapporterar till Vattenfall koncernen och sammanställer årsredovisningar. Funktionen Accounting R2R är organiserad per land.

Delar av den löpande redovisningen och rapporteringen inom Accounting R2R är outsourcat till Capgemini och en av huvuduppgifterna blir därmed att säkerställa alla leveranser och optimera processen i samarbete med vår outsourcing partner.

Några av dina uppgifter som redovisningsansvarig hos Accounting R2R är att säkerställa att huvudboken hanteras enligt Vattenfalls krav. Du kommer också att leda den externa revisionsprocessen samt bistå med redovisningskompetens när det behövs. Det innebär tex att beräkna avsättningar och periodiseringar och göra årsredovisningar för ett eller flera bolag

Om dig

Vi söker dig med:

• Relevant universitetsutbildning (civilekonom) eller jämförbar annan utbildning
• 3-5 års erfarenhet av arbete med redovisning och legal rapportering i en komplex organisation
• Goda kunskaper om gällande redovisningsregler (IFRS och legal redovisning K2/ K3)
• Goda kunskaper om processer som tillämpas inom ekonomiområdet och specifikt inom redovisning och bokslutsrapportering
• Stort intresse och kunskap om IT-baserade rapporteringssystem och god kunskap om IT generellt
• Gärna erfarenhet från storföretag

Personliga egenskaper

Du är en person som gillar redovisning och är trygg i din roll och med att stötta och vägleda andra inom området. Att samarbeta är enkelt för dig men du kan också arbeta självständigt när det behövs. Du trivs i föränderliga miljöer och ser dig själv som lösningsorienterad person med förmåga att arbeta proaktiv, tycker om att effektivisera och förbättra rutiner och arbetssätt. Du ska också kunna uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska.

Övrigt

Placeringsort: Solna

Typ av anställning: konsultuppdrag med chans till förlängning

Om Vattenfall

Vattenfall är Sveriges ledande företag inom underhålls-, entreprenad- och konsulttjänster för energi- och elanläggningar. Våra kunder finns inom elnät, energi, industri, kommun, landsting, fastighet, transport och entreprenad. Bolaget har till föremål för sin verksamhet att direkt eller via hel- eller delägda bolag, bedriva leverans av shared service-tjänster inom Vattenfall Norden. Tjänsterna, vilka omfattar IT Application, Facility Management & Services, Real Estate Asset Management, HR-Services, Com Services, Purchasing samt Accounting, skall vara kostnadseffektiva samt värdeskapande och baseras på affärsenheternas behov.

Besök gärna Vattenfalls konton på Linkedin, Facebook och Instagram eller gå till https://www.vattenfalleldistribution.se/ för att få reda på mer om dem och deras arbete.

Intresserad?

För att söka tjänsten klickar du på "Sök tjänsten" ovan och fyller i formuläret eller loggar in med ditt Linkedin-konto nedan. Vänligen kontakta rekryterare Adrian Runsten via e-post: adrian.runsten@lernia.se om du har några frågor eller funderingar.

Vi arbetar med löpande urval och kan komma att tillsätta uppdraget så fort vi hittat rätt person. Skicka därför in din ansökan så snart som möjligt!

Vi ser fram emot din ansökan!

Lernia är vägen framåt

Lernia är ett av Sveriges största bolag inom bemanning, yrkesutbildning och matchning av arbetssökande. Vi hjälper människor till utbildning och jobb och företag med kompetenslösningar. Vi har utvecklat individers kompetens efter arbetsmarknadens behov i över 100 år och bemannat den svenska industrin i 20 år. 2020 var omsättningen 2 miljarder kronor, vi är cirka 6 000 anställda och finns över hela landet. Vårt mål är minst 10 000 jobb varje år. Läs mer om vårt arbete med att utveckla lösningar som leder till jobb och ett framgångsrikt näringsliv på [www.lernia.se](https://www.lernia.se/).

Kontaktpersoner på detta företaget

Maria Passert
0730-922 704
Anders Söderlund
070-695 22 94
Lotta Myllyvainio
072 254 15 10
Fredrik Belin
0722-543 397
Fredrik Belin
072-254 33 97
Lotta Myllyvainio
072-254 15 10
Fredrik Belin
072-2543 397
Fredrik Belin
072 254 33 97
Fredrik Belin

Hanna Karlsson

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Lernia
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 14 mars 2023
  • Ansök senast: 25 maj 2023

Besöksadress

Lernia Bemanning AB, NYKÖPING
None

Postadress

Sergels Torg 12, Plan 11
Stockholm, 11191

Liknande jobb


Redovisningsekonom till Aluminium Produkter i Brandstorp AB

Redovisningsekonom till Aluminium Produkter i Brandstorp AB

18 november 2024

18 november 2024