Redovisningsassistent med tyska språkkunskaper

Arbetsbeskrivning

Tysk-Svenska Handelskammaren är sedan 1951 den naturliga tjänste- och serviceorganisationen för industri- och handelsförbindelser mellan Tyskland och Sverige. Tysk-Svenska Handelskammaren tillhör det globala nätet av tyska utlandshandelskammare, AHK, och är med 1 100 medlemsföretag och över 50 medarbetare den största utlandshandelskammaren i Sverige. För mer information se www.handelskammer.se.

Till vårt kontor i centrala Malmö söker vi nu en assistent med fokus på miljöredovisning. Du kommer att ingå i avdelningen Återvinning och Förpackningar, ett team på tre medarbetare. Tysk-Svenska Handelskammaren har mer än 15 års erfarenhet av att arbeta med helhetslösningar för företags producentansvar inom EU. Vi erbjuder våra kunder tjänster som gör att företagen kan fullgöra sina skyldigheter enligt producentansvaret. Vårt fokus är att erbjuda bra rådgivning, förenkla administration och omhänderta rapportering

ARBETSUPPGIFTER
Som redovisningsassistent arbetar du självständigt med löpande miljöredovisning men också mer komplexa uppdrag, t ex att hämta in kostnadsförslag, teckna licensavtal, skapa bokslutsdokumentation och årsredovisningar. Du ger också viss rådgivning till import- och exportföretag när det gäller reglerna för återvinning och märkning av förpackningar och produkter i Sverige, Tyskland och andra EU-länder. På sikt kommer du att ansvara för en egen kundkrets.

Bland dina löpande arbetsuppgifter kan nämnas:
Personlig kontakt till våra medlemmar, kunder och samarbetspartner i EU
Rådgivning
Ansökan om återvinningsavtal
Klassificering av förpackningar och produkter
Förvaltning av förpacknings- och produktuppgifter i egen databas
Beräkning och online-redovisning av återvinningsavgifter
(liknande momsredovisning i respektive EU-land)
Registrering av företag i förpacknings- och produktregister
Vara delaktig i att utforma informationsmaterial, artiklar och information för vårt nyhetsbrev 9ggr/året
Praktisk vägledning kring märkning av förpackningar och produkter
Fakturering och kundvård i våra system Microsoft Dynamics NAV samt LIME.
Representationsuppgifter för ett mindre kontor, t ex ta emot gäster, vara behjälplig vid event, workshoppar och regionalt medlemsarbete.

KVALIFIKATIONER
Vi tror att du har en bakgrund med erfarenhet av ekonomi, lägst gymnasiekompetens eller motsvarande. Du som söker har några års yrkeserfarenhet av löpande bokföring och avstämningar, gärna från redovisningsbyrå. Att du kan kommunicera mycket bra på tyska, svenska och engelska samt har goda kunskaper i Excel och Word är ett krav. Vi ser gärna att du har B-körkort.

Miljöredovisning som beskrivits i de löpande arbetsuppgifterna ovan är meriterande men inget krav. Viktigast är att du är beredd att lära dig något nytt och har stark vilja att utvecklas inom handelskammaren. Du får chansen att kombinera din erfarenhet av redovisningsarbete med de nya redovisningskrav som allt fler företag behöver hjälp med. Du får en grundlig intern utbildning samt deltar regelbunden vid workshoppar i Sverige och Tyskland.

Vi tror att du som söker har en stor portion humor och egen drivkraft, har en hög social förmåga för att kunna skapa och upprätthålla relationer, har sinne för siffror samt är strukturerad och organiserad i det dagliga arbetet.

ÖVRIGT
Månadslön enligt överenskommelse. Ange löneanspråk i ansökan.

Tjänsten är på heltid från den 1 oktober 2014. Din ansökan skall vara oss tillhanda senast 15 augusti 2014.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ninna Suhr Poulsen
+45 33 41 10 45
vice vd Karl-Heinz Gössling
08-6651821
avdelningschef Norman Karsch
040-304941 070-6215670

Sammanfattning

Besöksadress

Valhallavägen 185
None

Postadress

Box 27104
STOCKHOLM, 10252

Liknande jobb


20 december 2024

18 december 2024

Ekonomi-/redovisningsassistent

Ekonomi-/redovisningsassistent

17 december 2024

Junior redovisningsekonom

11 december 2024