OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hedin Parts and Logistics är en del av Hedin Mobility Group (HMG)och vårt uppdrag är att vara deras globala distributör av reservdelar och tillbehör. Vi skall serva alla Hedin Mobility Group’s varumärken i Europa* från distributionscentraler i Sverige och Europa med hjälp av supply chain hubbar i Nordamerika och på sikt även Asien. Vi har rollen som agenter till HMGs importörer vilka är våra försäljningspartners. Våra kunder är HMGs återförsäljare, externa återförsäljare, e-konsumenter, andra distributörer och externa industri/automotive-3PL-kunder. Hedin Parts and Logistics har för närvarande tre kontor i Sverige, Nyköping, Trollhättan och Mölndal.Till vårt kontor i Nyköping är vi nu på jakt efter en erfaren, skicklig och systemorienterad redovisningschef som ser helheten och har en stor förståelse för hur redovisningssystemen är uppbyggda.
Beskrivning av tjänsten
I rollen som redovisningschef leder och fördelar du det dagliga arbetet med personalansvar för fyra medarbetare som stöttar dig i ditt arbete. Du rapporterar till CFO och ingår i finansavdelningen. Rollen har mycket kontakt med personer runt om i företaget och inom HMG.
Dina huvudsakliga ansvarsområden och arbetsuppgifter:
- Aktivt leda och fördela arbetet med moderbolagets hantering av externredovisning, skatt och finansiella transaktioner.
- Säkerställaatt avdelningen är effektiv utifrån processer, kompetens och arbetsbelastning.
- Ansvara för planering, genomförande och kvalitetssäkring av periodiska, årsbokslut och årsredovisning för koncernen och enskilda bolag i koncernen
- Ansvara för att bolagets kundexponering och transaktionshantering sker i enlighet med gällande policyer och attestnivåer
- Ansvara för att säkerställa att bolagets skatter och avgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning och riktlinjer
- Ansvara för att koncernens principer för transferprissättning efterlevs samt följer riktlinjer och principer
- Ansvara för att bolagets medelshantering, transaktionshantering och redovisning sker genom effektiva arbetssätt och kontinuerligt utveckla processer och system för förbättring
- Ansvara för rutiner och arbetssätt inom 3PL Finans
- Du hanterar olika operativa delar i bokslut med diverse bokningar i månadsbokslut, beräkning och bokning av inkomstskatt samt kassaflödesanalys för HPL.
- Du är kontaktperson för revisorer och bank. Vidare är du även systemägare för SAP och Aaro (Koncernkonsolideringssystem för HPL)
För att trivas i rollen ser vi att du lockas av en miljö med entreprenörsanda där alla processer ännu inte finns på plats. Du vill vara en del av ett expansivt bolag och att arbeta mot högt uppsatta mål och leverera resultat är något du är van vid. Vidare trivs du bra med att arbeta i team och vill vara en del av en företagskultur där vi vinner tillsammans och är måna om att ha kul längst vägen. Du besitter en personlig mognad och är trygg i att föra dialoger med och göra presentationer för beslutsfattare. Laganda, positivitet och viljan att vara med på en tillväxtresa är något du värdesätter högt.
Vem är du?
Du är civilekonom eller har annan motsvarande högskoleutbildning. Du har lång erfarenhet av redovisning samt uppföljning och rapportering. Du har erfarenhet av att driva utveckling av processer samt att förvalta och utveckla ekonomisystem.
För att lyckas i rollen tror vi att du är analytisk, självgående och utvecklingsinriktad. Du har en dokumenterad ledarskapserfarenhet och trivs i ledarrollen. Du trivs både med att arbeta med detaljerna och att se till helheten. Du är kommunikativ och tycker om att arbeta verksamhetsnära.
Du har mycket goda kunskaper i Excel och det är meriterande om du är systemorienterad och har erfarenhet av SAP. Vi förutsätter att du har en god förmåga att kommunicera i tal och skrift på svenska och engelska.
Vi erbjuder
Hos oss får du tryggheten i att vara en del av expansivt företag med kollektivavtal samt goda utvecklingsmöjligheter i en kultur som präglas av trygghet, trovärdighet och tillgänglighet.
Vi är bara i början av vår expansion så vi erbjuder dig chansen att följa med på en spännande resa som präglas av tillväxt och utveckling där du kommer vara delaktig i utvecklandet av Hedin Parts and Logistics,
Låter det spännande? Tveka inte utan skicka in din ansökan redan idag!
För mer information om rollen, vänligen kontakta Helena Lantz på helena.lantz@orio.com eller Martin Eriksson på martin.eriksson@orio.com
Välkommen med din ansökan!
Sista ansökningsdag är 2023-02-24
Vi behandlar ansökningarna löpande och tjänsten kan komma att tillsättas redan före sista ansökningsdag.
Som en del av vår rekryteringsprocess genomförs bakgrundskontroll på slutkandidat.
Om den här rollen inte känns rätt men du är öppen för nya möjligheter så hör gärna av dig till ansvarigt rekryteringsteam, Helena Lantz på helena.lantz@orio.com eller Martin Eriksson på martin.eriksson@orio.com
Kontaktpersoner på detta företaget
Stefan Ernryd
08-505 696 17
Joakim Karlberg
Sasha Konjhodzic
08-505 691 23