Redovisningschef

Arbetsbeskrivning

Om tjänsten

Som redovisningschef ansvarar du för ledning, styrning och planering av teamets arbete så att de fyra DEKRA-bolagen uppfyller kraven för såväl den externa som den interna rapporteringen. Du har personalansvar för hela Shared Service-funktionen Redovisning. I din roll har du många kontaktytor inom koncernen och fungerar som en kontaktpunkt samt processägare för redovisning. Du har även externa kontakter i form av kunder och leverantörer samt mot bank, myndigheter och revisorer.

I ditt uppdrag ingår att utöva ett engagerat ledarskap för ditt team på åtta personer. Du verkar för att skapa en trygg och leveranssäker organisation där varje individ trivs, utvecklas och tar ansvar. I rollen ingår även att förbättra och tydliggöra existerande redovisningsprocesser, flöden och arbetssätt.

Din roll innefattar bland annat:

Följa upp bolagets resultat och bevaka lönsamheten
Koordinera och handleda teamet kring års- och månadsbokslut
Behjälplig vid årsredovisning samt deklaration
Kompetensutveckling av medarbetare
Månatlig avstämning och kontroll av löneunderlag
Utveckla och följa upp verksamheten utifrån arbetsmiljö, personal, lönsamhet och kundnytta samt driva projekt
Ansvara för den interna kontrollen genom att säkerställa samtliga transaktioner/flöden som påverkar redovisningen
Ansvar för ekonomisystemen


Om dig

Vi söker dig som har universitets- eller högskoleexamen inom ekonomiområdet alternativt motsvarande arbetslivserfarenhet. Du har tidigare erfarenhet av att leda och coacha medarbetare – antingen från en liknande roll eller som Team Lead från ett redovisnings- eller revisionsbolag.

Du är trygg i din redovisningskompetens enligt K3 och IFRS-regelverken och har erfarenhet av att upprätta årsredovisningar och beräkna skatt. Du har tidigare arbetat processorienterat i ett stort eller medelstort bolag. Du är van att driva projekt inom processförbättringar och kan agera som kravställare i din roll processägare för redovisning.

Du är nyfiken och prestigelös med ett genuint intresse och kunskap inom redovisning - både löpande och legal. Du har förmågan och erfarenhet av att samarbeta med och leda andra. Vi ser även att du har mycket goda kunskaper i Excel samt lätt för att hantera olika ekonomisystem. Vi förutsätter att du känner dig trygg i svenska och engelska, skriftligt som muntligt. 

Som ledare är du rak och tydlig samtidigt som du är duktig på att skapa relation med dina medarbetare. Du är tillgänglig och finns där för att bolla och hjälpa till när det behövs. Du är intresserad och kommunikativ där du gärna representerar ekonomi i olika forum internt. Du är eftertänksam och vågar utmana invanda arbetssätt och rutiner.

Om anställningen

Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med start så snart som möjligt. Tjänsten är placerad på DEKRA:s kontor i Göteborg. DEKRA anammar ett flexibelt arbetssätt där du har möjlighet att jobba både på kontoret och hemifrån.

Om DEKRA

DEKRA verkar för ökad säkerhet inom en rad branscher via oberoende besiktning, provning och certifiering. Sedan start 1925 har vi gjort världen lite säkrare. Idag är DEKRA ett av de mest framgångsrika företagen i världen inom sin bransch. DEKRA lägger ned mycket energi på att deras anställda ska trivas med sina kollegor och sina arbetsuppgifter - att det helt enkelt skall vara roligt att gå till jobbet. Det är trots allt en stor del av din tid du tillbringar på ditt arbete.

Har vi fångat ditt intresse?

I den här rekryteringen samarbetar DEKRA med EQonomy/Wise Professionals. Du söker enkelt med ditt CV eller din LinkedIn-profil på eqonomy.se och du får då svara på några korta frågor, vi tar inte emot ansökningar via mejl. Om du går vidare i processen kommer du inom några dagar att få genomföra två arbetspsykologiska tester. Vi vill tidigt i processen samla in så mycket fakta som möjligt för att vi ska kunna göra den bästa matchningen. Som kandidat får du göra testerna tidigt i processen eftersom vi vill säkerställa ett objektivt, fördomsfritt och rättvist urvalsarbete.

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Jonatan Lundberg via jonatan.lundberg@eqonomy.se.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: EQonomy
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 april 2023
  • Ansök senast: 23 april 2023

Besöksadress

Sveavägen 13
None

Postadress

Sveavägen 13
Stockholm, 11157

Liknande jobb


20 december 2024

20 december 2024

Accounting Manager

20 december 2024

20 december 2024