OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du jobba med redovisning på en modern myndighet som hanterar både nationella- och EU-medel? Vill du ha en roll inom redovisning där du få ta stort ansvar och bidra till utveckling? Har du minst 5 års erfarenhet av kvalificerat boksluts- och redovisningsarbete? Då kan du vara den vi söker.
Tillväxtverket stärker företagens konkurrenskraft och förbättrar näringslivets och regionernas utveckling. Vår vision är ett Sverige med fler företag som vill, kan och vågar. Myndigheten har 420 medarbetare på 9 kontor runt om i landet.
Om tjänsten
Som redovisningschef kommer du vara vår expert i redovisningsfrågor. I arbetet ingår att hantera komplexa frågor avseende avräkning av EU-medel, valutakurser och andra ekonomiska mellanhavanden med EU. Du kommer att utforma riktlinjer för redovisning av olika stödformer, nuvärdeberäkning av lån och användningen av olika typer av schabloner. Du kommer utveckla myndighetens hantering av anläggningstillgångar och investeringsbudget. Ytterligare arbetsuppgifter blir att säkra upp myndighetens betalningsrutiner och behörighetshantering, liksom att vara förvaltningsansvarig för ekonomisystemet Agresso.
I samarbete med ekonomichef och controllers får du utveckla myndighetens ekonomimodell samt styrning och uppföljning av verksamhet och budget, samt aktivt delta i arbetet med att införa ett nytt datalager och uppföljningssystem.
Du kommer att utveckla, kvalitetssäkra, förenkla och dokumentera rutiner, principer och verktyg inom redovisningsområdet, och gentemot Statens servicecenter, både i form av mindre insatser men även i större utvecklingsprojekt. I detta ingår att ansvara för myndighetens ekonomihandbok.
Årliga uppgifter är att ansvara för den finansiella delen i årsredovisningen samt myndighetens delårsrapport. Till detta kommer att upprätta rutiner för bokslutsunderlag, anslagsredovisning, bemyndiganderapportering och kommentarer i årsredovisningen.
I arbetet som redovisningschef är det viktigt att kunna överblicka hela verksamheten och samtidigt kunna göra fördjupade analyser.
Tillväxtverket anlitar Statens Servicecenter för ekonomirelaterade tjänster.
Inget personalansvar ingår i tjänsten. Du kommer att tillhöra ekonomienheten och du rapporterar till ekonomichefen. Du kommer att ha ett nära samarbete med ekonomichefen, men även med övriga medarbetare inom enheten. Du tillhör kontoret i Stockholm, men resor till våra andra kontor kan förekomma.
Vi söker dig som har:
• Examen från högskola eller universitet inom ekonomi med inriktning mot redovisning
• Minst 5 års erfarenhet av kvalificerat boksluts- och redovisningsarbete
• Erfarenhet av att leda projekt samt att driva och implementera förändringar avseende processer och verktyg
• Erfarenhet av att utveckla och förvalta dokumentation avseende rutiner och riktlinjer
• Mycket goda kunskaper i excel
• God vana av att skriva och presentera rapporter
• God kunskap om och intresse för system och IT-relaterade frågor
Följande erfarenheter eller kunskaper är en merit:
• Statlig redovisning
• Statsbudgetsystemet Hermes
• Ekonomisystemet Agresso
Vi söker dig som är målinriktad, strategisk och som har en vilja att arbeta för ständiga förbättringar i verksamheten. Du har en god analytisk förmåga, och är bra på att kommunicera både skriftligt och muntligt. Du är noggrann och levererar med hög kvalitet. Du har en mycket god samarbetsförmåga, du bidrar till goda relationer och är bra på att engagera och involvera andra i ditt arbete. Vi kommer att fästa stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vår medarbetar- och chefspolicy uttrycker de förväntningar vi har på alla medarbetare.
Anställningsform och sista ansökningsdag
Anställningen är en tillsvidareanställning. Tillväxtverket tillämpar sex månaders provanställning. Sista ansökningsdag är den 23 april 2017.
Mer information och kontakt
Frågor om tjänsten besvaras av ekonomichef Yvette Lennartsson, tfn 08-681 91 27. Frågor om rekryteringsprocessen besvaras av HR-strateg Mari Hammarbäck, tfn 08-681 91 64. Fackliga företrädare är Maud Persson, Saco, tfn 08-681 93 36 och Daniel Madsén ST, tfn 08-681 95 62.
Vi sitter på Södermalm i moderna lokaler med en aktivitetsbaserad kontorslösning där du dagligen väljer arbetsplats utifrån dina arbetsuppgifter.
Här kan du läsa mer om vilka anställningsvillkor och förmåner vi erbjuder. Vi har även ett publikt intranät. Välkommen att läsa mer på våra medarbetarsidor.