Redovisningschef till Bilia AB

Arbetsbeskrivning

Till vår ekonomiavdelning i Stockholm söker vi nu en redovisningschef för att leda och utveckla arbetet för avdelningen Redovisning och Rapportering Kobra. Delar du vår vision att bli en ekonomiavdelning som genom kontinuerlig utveckling möter kraven från branschens bästa servicebolag så kan vi erbjuda dig en spännande och social arbetsmiljö med goda möjligheter att utvecklas. Vi har en väl genomarbetad värdegrund baserat på fyra ledord: Engagemang, Kompetens, Äkta, Respekt. Vi arbetar mål- och värderingsstyrt på individ- och gruppnivå.

Din roll som Redovisningschef 

Som redovisningschef har du personalansvar för en grupp om 5 personer med både specialist- och generalistkompetens. Avdelningen hanterar tillsammans fyra juridiska bolag och våra bilmärken Mercedes, BMW, Toyota och Lexus. Du ansvarar även för förvaltning och utveckling av bolagens ekonomi- och stödsystem, primärt Kobra. I din roll kommer du att rapportera till koncernens svenska ekonomichef och du är placerad på huvudkontoret i Frösunda, Solna.

Koordinering och kvalitetssäkring av redovisning och koncernrapportering utifrån koncernanvisningar
Upprättande av resultat- och balansrapporter på månads-, kvartals- och årsbasis enl K3 och IFRS
Process och rutinutveckling kopplat till ansvarsområdet via Lean
Stötta, utveckla och leda en grupp om 5 medarbetare
Du ingår i funktionens ledningsgrupp


Din bakgrund och person

För att lyckas och vara framgångsrik i rollen som redovisningschef är du civilekonom eller har en likvärdig utbildning samt har flerårig erfarenhet av kvalificerad redovisning enligt K3 och IFRS och en dokumenterad ledarerfarenhet. Hos oss behöver vi en person som har goda kunskaper inom redovisning, inkomstskatt, moms och koncernrapportering och som har en stor vana av och ett intresse för system. Du behärskar Officepaketet mycket väl, och Excel i synnerhet. Har du erfarenhet av processutveckling enligt Lean eller av vår bransch ser vi detta som meriterande.

Vi söker dig som har en god analytisk förmåga och är en målmedveten, strukturerad och lösningsorienterad individ. Du är intresserad av att förstå vad som driver vår affär och hur den kan utvecklas. För oss är det också viktigt att du i din planering har en förmåga att ta hänsyn till såväl helheten som detaljer. Du är en person som kan anpassa din kommunikation efter den du talar med och som inser vikten av att kunna lyssna och ge specifik och konstruktiv feedback. Vi uppskattar en kollega som vill bidra till vår organisation och till ett gott arbetsklimat och som har den känsla för service vi behöver för att nå vår målsättning att bli branschens bästa servicebolag. 

Om Bilia

Bilia är Nordens största bilkedja med 140 anläggningar i Sverige, Norge, Luxemburg och Belgien. Inom koncernen jobbar ca 5 000 medarbetare som tillsammans dagligen strävar efter att skapa en positiv upplevelse för alla kunder som besöker Bilia. På samtliga marknader erbjuder Bilia bilförsäljning, finansiering, verkstadstjänster samt tillbehörs- och reservdelsförsäljning. I Sverige har vi sammanlagt 95 anläggningar och finns i regionerna Stockholm, Göteborg, Malmö och Mälardalen. Den svenska marknaden har sju nybilsmärken: Volvo, BMW, Lexus, Porsche, Renault, Alpine, Mini, Dacia och Toyota. Vår affärsidé är att erbjuda service, bilförsäljning och tilläggstjänster som ger ett varaktigt mervärde för våra kunder. 2021 omsatte Biliakoncernen 35,5 miljarder. Läs gärna mer HÄR

Har vi väckt ditt intresse?

I den här rekryteringen samarbetar Bilia med EQonomy/Wise Professionals. Du söker enkelt med ditt CV eller din LinkedIn-profil på eqonomy.se och du får då svara på några korta frågor. Vi värnar om din integritet och behandlar allas personuppgifter enligt GDPR förordningen (läs mer här) därför kan vi inte ta emot din ansökan via mail hur gärna vi än vill.

Om du går vidare i processen kommer du inom några dagar att få genomföra två arbetspsykologiska tester. Vi vill tidigt i processen samla in så mycket fakta som möjligt för att vi ska kunna göra den bästa matchningen. Som kandidat får du göra testerna tidigt i processen eftersom vi vill säkerställa ett objektivt, fördomsfritt och rättvist urvalsarbete. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Christina Norin christina.norin@eqonomy.se eller Iren Sayar iren.sayar@eqonomy.se

Välkommen att söka!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: EQonomy
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 april 2022
  • Ansök senast: 2 maj 2022

Besöksadress

Sveavägen 13
None

Postadress

Sveavägen 13
Stockholm, 11157

Liknande jobb


20 december 2024

20 december 2024

Accounting Manager

20 december 2024

20 december 2024