Redovisningschef till Fastighetskontoret

Redovisningschef till Fastighetskontoret

Arbetsbeskrivning

Fastighetskontoret är arbetsplatsen för dig som vill vara med och påverka utvecklingen av Göteborg. Med rollen som markägare skapar vi förutsättningar för framtidens boende och näringsliv i vår stad. Fastighetskontoret verkar under fastighetsnämnden som ansvarar för Göteborgs mark- och bostadspolitik och har en central roll i stadens tillväxt och utveckling.

Vi är cirka 260 anställda och vårt kontor är centralt beläget nära Brunnsparken och Centralstationen. Arbetsplatsen kännetecknas av öppenhet, god stämning och engagemang. Vi har spännande uppdrag och medarbetare med bred erfarenhet och stor kunskap. Hos oss får du stort ansvar och kan aktivt bidra till stadens utveckling.
Anta utmaningen, tillsammans bygger vi staden!

ARBETSUPPGIFTER
Är du vass på redovisning, ekonomisystem och har bra ledaregenskaper? Vill du vara en del av en avdelning som präglas utav serviceanda, samarbete och utveckling? Vi är en ekonomiavdelning på 12 personer som arbetar med förvaltningens planering, budget, redovisning, uppföljning och inköpssamordning. Det är stort fokus på ekonomifrågorna i stadsutvecklingen och vi genomgår en mindre organisationsförändring inom ekonomifunktionen för att stärka upp. Vi förstärker nu ekonomiavdelningen med en enhetschef med ansvar över redovisning och eventuellt inköp.

I din roll kommer du vara direkt underställd vår ekonomichef och du ingår i ledningsgruppen för verksamhetsstyrning.

Fastighetskontoret har ett brett förvaltningsuppdrag och har en driftomsättning på ca 1,9 miljarder och investerings- och exploateringsomslutning på ca 2 miljarder. Som redovisningschef kommer du arbeta både operativt med drift- och investeringsredovisning, avstämningar, analyser och månadsavstämningar samt strategiskt med att vidareutveckla processer och rutiner samt säkerställa en effektiv och ändamålsenlig redovisning i verksamheten. Till din hjälp kommer du ha 7-8 medarbetare.Du leder bokslutsarbetet tillsammans med medarbetarna, och du ansvarar för våra ekonomi- och stödsystem, såsom Agresso och Proceedo. Du ansvarar också för att vidareutveckla rutiner och processer för redovisningsarbetet. Som nära stöd i arbetet har du en redovisningssamordnare för gruppen. Du har också möjlighet att ingå i olika nätverk, vilket gör att du får ett brett kontaktnät inom staden.

Du trivs i en ledarroll där du leder med engagemang och med ett coachande förhållningssätt stödjer du dina medarbetare i
deras uppdrag och utveckling, och du verkar för en god arbetsmiljö.

Vad kan vi erbjuda?
På fastighetskontoret har Du möjlighet att påverka Göteborgs framtid! Vi kan erbjuda en modern och flexibel arbetsplats med flexibla arbetstider och möjlighet att arbeta hemifrån. Vi erbjuder en arbetsplats med ett hållbart miljötänk, fokus på hälsa och välmående samt en kreativ miljö bland kompetentera kollegor. Vi har som mål att ligga i framkant vad det gäller ett hållbart arbetsliv med balans mellan arbete och privatliv. Utöver detta kan vi erbjuda intressanta, komplexa och mångfacetterade arbetsuppgifter.

KVALIFIKATIONER
Du har minst en treårig högskoleutbildning inom ekonomi, offentlig förvaltning eller motsvarande. Du har minst 5 års erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete, framförallt inom redovisning och därigenom har du förståelse för rättvisande resultat, perioder och flöden i olika processer. Du har givetvis goda IT-kunskaper och god förmåga att lära dig nya system.

Vi ser att du har goda ledaregenskaper samt erfarenhet i form av tidigare chefskap alternativt att du har dokumenterad erfarenhet från en samordnande roll. För oss är det av stor vikt att du trivs med, samt har en fallenhet för att leda andra.

Det är meriterande om du har erfarenhet från offentligt styrd organisation och/eller erfarenhet av investeringsredovisning, projektredovisning, fastighetsrättsliga frågor, exploatering och stadsutveckling. Erfarenhet av budget och prognosarbete är också meriterande. Det är dessutom ett plus om du har erfarenhet av offentliga inköp och kunskap om LOU.

Du ska ha ett strategiskt förhållningsätt och ha helhetsperspektiv samtidigt som du har förmåga att kunna gå ner på detaljer vid behov. I tjänsten ingår att driva och fatta beslut i både operativa och strategiska frågor vilket betyder att du ska vara bra på att kommunicera och skapa dialog samt kunna samarbeta både internt och externt. Det är viktigt att du kan kommunicera obehindrat på svenska i såväl tal som skrift.

För att lyckas i arbetet hos oss krävs att du är ansvarsfull, prestigelös, bra på att samarbeta, strukturerad, analytisk och pedagogisk samt har förmåga att kommunicera och skapa goda relationer med andra. Du ser möjligheter och drivs av att bidra till utveckling. Du har förmåga att arbeta självständigt och samtidigt konsultativt. Du har förmågan att se helheten, att tänka långsiktigt och strategiskt men också kunna gå ner på detaljnivå vid behov. Vi vill också att du kan arbeta långsiktigt och metodiskt med förändrings- och utvecklingsfrågor.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Vi ser fram emot att få träffa dig, så tveka inte med din ansökan!





ÖVRIGT
Som medarbetare på fastighetskontoret i Göteborgs stad får du en trygg anställning med många karriärvägar och möjligheter till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.
På fastighetskontoret arbetar vi för att arbetsmiljön ska vara god och hälsofrämjande. Tillsammans med vår idrotts- och friskvårdsförening erbjuder vi både träning och trivselaktiviteter, exempelvis hälsovecka, kräftskiva och bowlingturnering. Som anställd erbjuds du friskvårdsbidrag, cykelförmån, massage på arbetstid och träning på idrottsanläggningar till rabatterat pris.

Till rekryteringsföretag och annonsörer

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


3 juli 2024

2 juli 2024