OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och leda resan mot att bli den effektivaste offentliga ekonomi- och upphandlingsavdelningen i landet? Är du en bra ledare som är duktig på att få medarbetarna att växa och med god förmåga att prioritera? Känner du dig lockad av en avdelning där vi använder digitaliseringen som ett sätt att stötta våra processer och där vi med glädje vänder och vrider på gamla invanda rutiner för att se hur vi kan göra det bättre framöver?
Arbetsbeskrivning
Rollen som redovisningschef är bred, det ingår att leda enheten såväl som egna praktiska uppgifter så som årsredovisningar och delårsrapporter. Enhetens sammansättning och storlek innebär att det behövs någon som hugger i när det behövs. I uppdraget ingår att leda enheten i det fortsatta utvecklingsarbetet, vilket innebär såväl utveckling av våra processer som en stor portion samarbete. Detta arbete sker både inom koncernen och kommunen, men gärna också med andra kommuner eller samarbetspartners.
Du kommer även att vara med i avdelningens ledning tillsammans med upphandlingschefen och avdelningschefen. Det innebär bland annat frågor kring hur avdelningen kan arbeta ihop för att nå högre måluppfyllelse, skapa strukturer för samarbeten med andra kommuner samt arbeta för en fortsatt positiv arbetsmiljö och trivsel på avdelningen. Du rapporterar till ekonomidirektören.
Redovisningsenheten består av åtta medarbetare vilka du har personalansvar för. Gruppen hanterar hela spektrat inom redovisning som löpande daglig redovisning i form av kassa, kund- och leverantörsreskontra, ansvar för vårt ekonomisystem samt årsredovisning och delårsrapporter. Inom detta finns även finansiella frågor samt en mängd olika redovisningstekniska frågeställningar.
Att vara chef i Kristianstads kommun innebär att ansvara för och utveckla verksamhet, medarbetare och ekonomi. Våra chefer ska jobba med helhetssyn, vara utvecklingsinriktade och kommunikativa med fokus på mål och resultat. Med medborgaren i fokus leder, motiverar och utvecklar du dina medarbetare för att tillsammans skapa mervärde för Kristianstads kommun.
Vem är du?
Vi söker dig som har en högskoleexamen inom ekonomi samt med flera års erfarenhet av arbete inom ekonomi och redovisning. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med ekonomi och redovisning i en offentlig verksamhet samt erfarenhet av att vara ledare och/eller chef. Du har goda datorkunskaper och vana av arbete i Offie-paketet. Vidare har du god förmåga att uttrycka dig väl i svenska, i både tal och skrift.
Du är driven och utvecklingsinriktad och har förmåga till helhetssyn (för att beslut ska bli bra på helhet och för att fortsätta driva på vårt utvecklingsarbete). Du är strategisk och strukturerad och en mycket god kommunikatör, vilket är nödvändigt för att kommunicera kring förändringar inom redovisning med hela organisationen. För uppdraget krävs att du har känsla för redovisning och dess tillämpning, dock har du experter inom respektive område inom enheten.
Som ledare kommunicerar du väl, är tydlig och har ett gott ledarskap. Medarbetarna är en viktig resurs och du har förmåga att inspirera, motivera, stödja och coacha. Du är nytänkande, modig och har en väl utvecklad förmåga att se komplexa samband, vilket gör att vi hittar nya vägar att lösa framtidens problem.
Du erbjuds
Vi erbjuder en stimulerande arbetsmiljö med engagerade och trevliga kollegor och medarbetare, en arbetsplats med nära till skratt och möjligheten att leda och påverka morgondagens redovisningsarbete för kommunen och koncernen. Du erbjuds även en tillsvidareanställning på heltid med start efter överenskommelse.
Som chef i Kristianstads kommun erbjuds du ledarutveckling, ledarstöd och strukturerad uppföljning av ditt chefsuppdrag. Läs mer om chefsuppdraget i kommunens Ledarpolicy på www.Kristianstad.se.
Om verksamheten
Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.
Kommunledningskontoret ska utifrån en helhetssyn leda, samordna, följa upp och utveckla kommunens verksamhet utifrån de ramar och direktiv som kommunstyrelsen ger.
Ekonomi- och upphandlingsavdelningen är en avdelning på central förvaltning som samordnar, stödjer och utvecklar arbetet med ekonomi och upphandlingar i Kristianstads kommun på en övergripande nivå. Vi arbetar även med att följa upp och utveckla ekonomiska processer och tar fram relevanta beslutsunderlag. Avdelningen består av ca 30 medarbetare.
Din ansökan
I denna rekrytering samarbetar Kristianstads Kommun med Jurek Rekrytering & Bemanning. För frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Maria Holmberg på maria.holmberg@jurek.se
Urvalsprocessen sker löpande och du är välkommen med din ansökan så snart som möjligt via www.jurek.se. Observera att vi inte tar emot ansökningar via mail pga. GDPR.
Facklig företrädare:
• Alexandra Wideheim, SACO, 044-132908
• Krister Nilsson, Vision, 044-135000 (sök via växeln)
Kontaktpersoner på detta företaget
Malin Sjöström
0709-721470
Susanna Filipsson
Rakel Jarl
Caroline Frödén
0766 33 14 44
Jenny Larsson
Ulriikka Uittomäki
Berivan Mohammed
Malin Alexandersson
Thomas Eklöf
Rakel Jarl
070-972 13 52