OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vid årsskiftet 2022/2023 gick våra två kommunägda bostadsbolag, Växjöbostäder och Vidingehem, samman och bildade ett nytt bostadsbolag. Namnet på det nya bostadsbolaget är Vidingehem. Med gemensamma muskler får vi nu större möjligheter att skapa hållbara och trivsamma bostäder. Vi tar ett aktivt miljö- och samhällsansvar och vi fortsätter att vara en drivande aktör i att utveckla och förvalta en växande och trygg stad, tätort och landsbygd. Tillsammans har vi ett stort utbud av lägenheter i hela Växjö kommun, både i stadsnära och naturnära boendemiljöer. Med drygt 11 500 lägenheter varav drygt 2 000 studentbostäder erbjuder vi ett varierat boende, för olika behov, i livets olika faser. Vi är ca 140 medarbetare inom olika yrkesområden. Genom våra kunniga och engagerade medarbetare skapar vi trivsel och vardagstrygghet för våra hyresgäster. Vårt arbete genomsyras av vår värdegrund och vi kännetecknas av öppenhet och driv för verksamhetens bästa.
Hos oss kommer du till en arbetsplats som bidrar till samhället och som satsar på bra arbetsmiljö och ligger i topp inom trivsel på våra medarbetarundersökningar. Vi har en hjälpsam kultur och prestigelös miljö, där du får en stor möjlighet att i denna roll förändra och förbättra vår verksamhet. Vi är stolta över att vara drivna och i framkant och du kommer till ett bolag med högt tempo och korta beslutsvägar.
Avdelningen Ekonomi & Affärsstöd söker nu en driven redovisningscontroller med fokus på att ansvara för redovisningsarbetet på Vidingehem. Redovisningscontrollern rapporterar till chefen för ekonomi och affärsstöd.
ARBETSUPPGIFTER
Dina huvudsakliga ansvarsområden inkluderar att leda och samordna Vidingehems redovisningsarbete och processer kring detta. Detta innebär att du ansvarar för att vidareutveckla arbetet med Shared Service Center, där den löpande bokföringen sköts. Fortlöpande förbättrar du redovisningsrutiner och processer för att säkerställa både effektivitet och precision.
Utöver detta kommer du också att vara ansvarig för att genomföra månatliga bokslut, årliga bokslutsprocesser samt koncernredovisning, inklusive resultat från fastighetsförsäljningar från dotterbolag. Du förbereder och levererar rapporter till huvudbolaget Växjö Kommunföretag.
I rollen ingå också:
• Upprätta årsprognoser och hantering av avkastningskrav och utdelningar.
• Aktiv kontakt med verksamheten för att säkerställa korrekt prognos och fokus på kostnader och balansrapporter.
• Samordna av bokslut samt skatteberäkningar och ekonomiska analyser.
• Ansvara för intern rapportering och budgetuppföljning genom QW och Power BI.
• Samarbeta med revisorer och säkerställande av korrekt klassificering och taxering av fastigheter.
• Utföra hållbarhetsredovisning och hantera komplexa redovisningsfrågor enligt K3-regler.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad civil- eller fastighetsekonom eller har annan akademisk utbildning som vi bedömer relevant. För att vara framgångsrik i rollen ser vi att du har minst 5 års relevant yrkeserfarenhet av liknande uppdrag. Som person drivs du av ett intresse för vår verksamhet och kan bidra till utveckling av denna genom din analytiska förmåga och ditt utvecklings- och resultatfokus. Du är noggrann och systematisk och har god förmåga att kunna sätta dig in i verksamhetens behov, se helheter och skapa och presentera underlag för beslut. Du är mån om att skapa förtroendefulla relationer och gott samarbete med de som du kommer i kontakt med i ditt uppdrag. Du är erfaren i att hantera verksamhetssystem och digitala verktyg. Vidare har du goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift.
ÖVRIGT
Som tillsvidareanställd blir du som regel krigsplacerad i vår organisation.