Redovisningscontroller till Arbetsförmedlingen

Redovisningscontroller till Arbetsförmedlingen

Arbetsbeskrivning

Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?




Om enheten
Ekonomiavdelningen bidrar genom att säkerställa att Arbetsförmedlingens medel används på ett effektivt och rättssäkert sätt.

Avdelningen tillhör Arbetsförmedlingens huvudkontor.

Vi söker nu en till två kvalificerade handläggare till Enheten Redovisning och Rapportering inom ett tjänsteområde som ansvarar bland annat för myndighetens ekonomirapportering, bokslut och utvecklingsinitiativ inom dessa redovisningsområden.

Arbetsbeskrivningen
Du kommer arbeta i en redovisningsdel och i en controllerdel. I redovisningsdelen gör du bland annat följande:

- Löpande redovisning
- Redovisning av anläggningstillgångar
- Kvalificerad redovisning – bemyndiganderedovisning, anslagsredovisning, statsredovisning och avräkning med statsverket
- Utbetalningar, deklarera skatt och moms samt ta upp lån
- Hantera ingående och utgående moms
- Återrapportering av ekonomiskt utfall
- Finansieringsanalys
- Redovisningsplan – utveckling, medverka till behovsanalys av nya koder och förändrade koder
- Ta fram den finansiella årsredovisningen

Utifrån det löpande arbetet så har du i controllerrollen ett ansvar att analysera och redovisa verksamhetens resultat. Du ansvarar för att underlagen är rättvisande ur ett redovisningsperspektiv och att myndigheten följer god redovisningssed. För att kunna göra detta så förutsätter det att du har ett helhetsperspektiv på den statliga redovisningsmodellen.

I rollen som controller ansvarar du för att samordna redovisning, månads- och kvartalsavstämningar och bokslutsarbetet. Uppgifterna innebär också att planera och strukturera arbetet under året och inför årsbokslut samt hålla dig uppdaterad gällande redovisningsrelevanta regler och förordningar.

Rollen innebär ett övergripande ansvar för att bland annat upprätta riktlinjer och anvisningar inom redovisningsområdet. Du kommer ihop med ditt team ansvara för gällande redovisningsfrågor, tolkning av regelverksfrågor samt ansvara för att driva interna utvecklingsprojekt.

Återrapporteringar av resultat och vad det innebär görs på enhets- och avdelningsnivå och vidare sker inrapportering av utfall till Ekonomistyrningsverket. För att återrapporteringarna ska vara av hög precision så kräver det att du har en analytisk och strategiskförmåga för redovisningen. Utifrån resultat och utfall och analyser av dessa behöver du och sektionen vara med att påverka de beslut som avdelningen står inför. Myndigheten jobbar i affärssystemet Raindance. 

Kvalifikationer
- Högskoleutbildning om lägst 180 hp/120 p inom ekonomi med inriktning redovisning 
- Minst 18 månaders erfarenhet av arbete inom ekonomi på en statlig myndighet alternativ minst 3 års erfarenhet av kvalificerad redovisning

Övriga meriter

- Erfarenhet av arbete med att utveckla processer inom ekonomi
- Arbete med övergripande redovisningsfrågor på en myndighet
- Erfarenhet av projektledning/initiativledare i någon form
- Arbete med årsbokslut
- Arbetat som revisor i mer än 2 år

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarkriterier.

 Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort Kristinehamn, alternativt på någon av de orter som Redovisningsenheten har verksamhet.

I denna tjänst erbjuder vi möjlighet att arbeta på distans upp till 49 procent på årsbasis.

Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.

Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss


Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2022-09-14 märkt med Af-2022/0073 4307. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt bifoga intyg från utbildning. 

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida Jobba hos oss - Arbetsförmedlingen 

Urvalstest kan förekomma och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökan.

Kontaktuppgifter till fackliga företrädare:

ST:
Anna Rofelt
010-4863082
Saco-S:
Ulrika Larsson
010-4886222
Elisabet Boijebrink
010-4886150
Seko
Ulf Törnkvist
010-487 04 46

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Sammanfattning

Liknande jobb