Redovisningsekonom

Redovisningsekonom

Arbetsbeskrivning

Enköpings kommun är arbetsplatsen för dig som vill vara med och skapa det långsiktigt goda samhället. Här får du möjlighet till personlig utveckling samtidigt som du får chansen att göra verklig skillnad för alla som lever och verkar i Enköping. Vi förutsätter att du är kompetent, vetgirig och redo att axla ett stort ansvar. Vilka goda idéer vill du vara med och förverkliga?

Vill du veta mer om oss som arbetsgivare? Titta in på vår jobbsida: https://jobb.enkoping.se

Kommunledningsförvaltningen är den centrala förvaltningen inom Enköpings kommun. Vi arbetar på kommunstyrelsens uppdrag och ansvarar för styrning och ledning, samordning, service och stöd till kommunen som helhet.

På förvaltningen arbetar cirka 140 medarbetare utifrån målsättningen att Vi ska leda och samordna utvecklingen med fokus på nyttan för de vi är till för.

Ekonomiavdelningen, med cirka 24 medarbetare, är en av nio avdelningar på förvaltningen. På avdelningen finns team som arbetar med ekonomiservice, redovisning, planering och uppföljning samt en fastighetsstrateg.

ARBETSUPPGIFTER
I rollen som redovisningsekonom arbetar du i vårt redovisningsteam som består av en redovisningschef och två redovisningsekonomer. Du kommer att ingå i en arbetsgrupp med hög ambitionsnivå och arbeta med kommunövergripande och kvalificerade redovisningsfrågor.

Arbetsuppgifterna består av ekonomiska analyser och utveckling av processer och rutiner inom redovisningsområdet. Men också av allmänt förekommande uppgifter inom redovisningsområdet i det löpande arbetet i månadsbokslut, delårsbokslut och årsbokslut. Det ingår också att sköta redovisning och bokslut för några stiftelser, statistikrapportering till SCB, inkomst- och skattedeklarationer.

Du håller dig uppdaterad på lagar, regler och policys som påverkar ekonomiprocessen och verkar för att den hålls på en hög nivå. Du kommer också att genomföra utbildningar i bokföring och redovisning.

Du har ett nära samarbete med verksamheten och andra ekonomer främst i arbetet kring hel- och delårsbokslut i kommunen men även i koncernens bokslutsarbete.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med några års erfarenhet från liknande arbetsuppgifter. Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av kommunal förvaltning. Du har en akademisk utbildning med inriktning redovisning eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt. Vi ser gärna att du har erfarenhet från bokslutsarbete och personalekonomi.

Du ska ha erfarenhet av praktiskt arbete i större affärssystem och det är meriterande om du tidigare använt ekonomisystemet Agresso och Visma . Du har god IT-vana och är skicklig på både Excel och Word.

Som person är du trygg, driven, social och har ett strukturerat och analytiskt arbetssätt. Du är noggrann utan att tappa helhetsperspektivet och har förmåga att tolka och analysera ekonomiska data och samband. Du tar initiativ och vill och kan bidra till en ständig förbättring av vår kommunala redovisning.

Du kan uttrycka dig väl och vi värdesätter god kommunikativ och pedagogisk förmåga. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person är du genuint intresserad av och har en djup kompetens inom redovisningsområdet.

Sammanfattning

Liknande jobb


20 december 2024

13 december 2024