Redovisningsekonom

Arbetsbeskrivning

Som en del av redovisningsteamet på Medius erbjuds du ett utvecklande arbete i ett företag med höga ambitioner. Möjligheterna till personlig utveckling är stora och du ges stort eget ansvar.
Vi är ett professionellt och glatt team som gärna arbetar tillsammans för att nå uppsatta mål och deadlines. Vi söker nu en Redovisningsekonom med intresse för IT-system och förbättringsarbete som vill vara med på vår spännande resa.


Huvudsakliga arbetsuppgifter
Du kommer tillsammans med dina kollegor inom redovisningsteamet ansvara för den löpande redovisningen, en mindre del koncernredovisning (inkl IFRS-bokningar) och bokslut. Ekonomiteamet har en central roll i koncernen och fungerar som en serviceenhet mot merparten av våra bolag.




Dina arbetsuppgifter är varierande och kommer i rollen som redovisningsekonom att bestå av bland annat:


Helhetsansvar för ett/flera bolags redovisning inklusive avstämningar, månadsrapportering, momsavstämning, årsredovisning och deklaration
Likviditetsprognoser och liknande arbetsuppgifter.
Vara med och utveckla processer och rutiner på ekonomiavdelningen, för att kunna stödja bolagets utveckling.
Balans- och resultatanalys samt utredningar för legal och operativ uppföljning tillsammans med Business Controllers.




Erfarenhet och kvalifikationer
Vi söker dig som är civilekonom med flerårig erfarenhet från redovisning och rapportering. Erfarenhet från arbete med liknande arbetsuppgifter är nödvändig. Lika viktigt är det att du älskar siffor och att du förstår vad som ligger bakom dem. Du är väl förtrogen med de rutiner som förekommer på en redovisningsavdelning och är uppdaterad gällande lagar och regler inom området.


Då Medius följer IFRS på koncernnivå så är erfarenhet av IFRS meriterande, men inte ett krav. Vidare så använder Medius affärssystemet Microsoft Dynamics D365 och koncernrapporteringssystemet Cognos, därför är erfarenhet av dessa meriterande liksom goda kunskaper i Excel.


I rollen som redovisningsekonom på Medius är generell IT-vana och nyfikenhet över IT-system ett krav då vi löpande utvecklar och förbättrar vårt IT-stöd. Tjänsten kräver också att du är bekväm i engelska då det är företagets koncernspråk.




Personliga egenskaper
För att vara framgångsrik i rollen ser vi gärna att du är självgående, strukturerad, driven, social och är van vid att arbeta mot deadlines. Du samarbetar väl med andra, tycker det är kul att utveckla verksamheten och processer samt gillar att arbeta i en internationell miljö.




Om du vill spendera dina arbetsdagar i en miljö där man får skratta på jobbet, utmana sig själv och sina medarbetare, att få säga sin mening och ta egna steg framåt, då kan den här tjänsten vara något för dig.


Vi gör ett löpande urval av kandidater varför vi ber dig skicka din ansökan så snart som möjligt.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Medius Sverige AB LINKÖPING
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 september 2020
  • Ansök senast: 28 oktober 2020

Besöksadress

Platensgatan 8
None

Postadress

Platensgatan 8
LINKÖPING, 58220

Liknande jobb


1 november 2024

Chief accountant

Chief accountant

22 november 2024

Hyrköp - Redovisningsekonom med inslag av controlling

Hyrköp - Redovisningsekonom med inslag av controlling

22 november 2024

Redovisningsekonom

Redovisningsekonom

22 november 2024