OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt.
Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om hållbar tillväxt och god livskvalitet. Kom och väx med oss!
Teknik- och fastighetsförvaltningens cirka 550 medarbetare bygger och sköter Karlstad. Med ansvaret för en trygg och vacker miljö sköter vi kommunens dricksvatten, gator, parker, lekplatser, skogsmark och den interna servicen som städ, tryckeri, fordon och konferens. Vi utvecklar infrastrukturen, bygger nya skolor och har hand om kommunens naturområden och fastigheter.
Du kommer att tillhöra staben för de tekniska förvaltningarna (miljöförvaltningen, stadsbyggnadsförvaltning och teknik- och fastighetsförvaltningen). Staben har cirka 50 medarbetare fördelade på fyra enheter: ekonomienheten, HR-enheten, informationsenheten och utvecklingsenheten. Ekonomienheten i sin tur består av fem och en halv ekonomtjänster och sex ekonomiadministratörer. Vi arbetar i ett aktivitetsbaserat kontor i Samhällsbyggnadshuset i Inre hamn.
ARBETSUPPGIFTER
Som ekonom kommer du att arbeta i en dynamisk miljö med uppgift att ge ett kunnigt och ändamålsenligt stöd till de tekniska förvaltningarna. I arbetsuppgifterna ingår budget- och prognosarbete, uppföljning, redovisning, internkontroll samt upprättande av årsredovisning och delårsrapporter. Detta görs i ett nära samarbete med verksamheterna samt övriga ekonomer på enheten. Teknik- och fastighetsförvaltningen har stora investeringar så även arbete med anläggningsredovisning kan komma att ingå i din roll.
Uppdraget ger dig en god inblick i förvaltningarnas spännande och intressanta områden. En viktig roll är att stödja verksamheterna i ekonomiska frågor samt vara en operativ resurs i ekonomiska analyser och utredningar. Ibland genomför vi utbildningar för handläggare och chefer så beroende på din bakgrund kan även det komma att bli en del av din tjänst.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad civilekonom med inriktning mot redovisning, alternativt genomgått annan akademisk utbildning inom redovisning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har erfarenhet av att arbeta analytiskt och strukturerat med ekonomiuppföljning och budgetarbete. Vi ser även att du har goda kunskaper i Officepaketet, då främst i Excel.
Arbetet ställer krav på god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift och du kan på ett enkelt sätt beskriva ekonomiska sammanhang. Du har lätt för att skapa tillit och ett bra samarbetsklimat samtidigt som du tar egna initiativ och kan arbeta självständigt. Förmågan att hålla deadlines är mycket viktig i ekonomiarbetet och för att trivas i rollen behöver du vara stresstålig, noggrann och ha lätt för att förstå sammanhang. Du förstår också vikten av att bidra till utvecklingen av avdelningens samlade uppgifter.
Vi kommer att fästa stor vikt vid dina personliga egenskaper.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Kontaktpersoner på detta företaget
Lars Persson
054-540 66 78
Per-Anders Bergman
054-540 65 72
Göran Sjödén
054-540 68 95
Facklig företrädare kan nås via kommunens växel
054-540 00 00
Enhetschef Magnus Ådén
054-540 65 64
Enhetschef Patrik Nilsen
054-540 65 78
Processingenjör Anna Söderlindh
054-540 65 71
Enhetschef Jan Barthelsson
054-540 67 71
Peter Risberg, Vision
054-540 67 76
Enhetschef Eva-Lena Beiron
054-540 68 10