OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Svenska institutet (SI) är en statlig myndighet som verkar för att öka omvärldens intresse och förtroende för Sverige. Genom strategisk kommunikation och utbyte inom kultur, utbildning, vetenskap och näringsliv främjar vi samarbete och långsiktiga relationer med andra länder. Verksamheten bedrivs i nära samarbete med svenska ambassader och konsulat. Se vidare på www.si.seVi söker en vass redovisningsekonom till enheten för ekonomistyrning
Enheten för ekonomistyrning ansvarar för att myndigheten har en väl fungerande och sammanhållen verksamhetsstyrning, ekonomiförvaltning och inköpsorganisation.
Enheten ansvarar för att utveckla, driva och ge metodstöd till upphandling, verksamhetsplanering, budgetering, finansiell uppföljning, redovisning, rapportering och intern kontroll. Enheten har nio medarbetare, leds av en enhetschef och är en av fyra enheter på avdelningen för Kommunikation och verksamhetsstyrning. SI arbetar i ett internationellt sammanhang med kontor i Stockholm och Paris. Myndigheten erhåller statliga anslag från fyra utgiftsområden.
Nu söker vi en redovisningsekonom till en spännande ekonomiroll med uppgifter inom redovisning, analys, uppföljning och rapportering.
Rollen
Tjänsten innefattar arbetsuppgifter inom ekonomiområdet, tex. kostnads-/intäktsanalys, uppföljning, löpande redovisning, kalkylering samt att ge råd och stöd i redovisningsfrågor. Arbetet utförs i stor utsträckning självständigt enligt tillämpade riktlinjer, metoder och rutiner vid myndigheten. I tjänsten ingår även internrevision av internationella projektstöd.
Vi söker dig med goda kunskaper inom redovisning och du kan även ta tag i övriga kvalificerade uppgifter inom ekonomiområdet samtidigt som du trivs med ekonomiadministrativa uppgifter. För rätt person finns det goda möjligheter att på sikt ta fullt ansvar för SI:s redovisning.
I arbetsuppgifterna ingår bland annat löpande avstämningar både av intern- och externredovisning, agera internt stöd inom redovisningsområdet och övriga ekonomiadministrativa frågor, utfallsrapportering, analys och utredningar, ta fram stöd och rutiner, kommunicera på intranätet, medverka i interna utbildningar samt att delta i utbetalningsprocesserna. I din roll kommer du vara framträdande i arbetet med de finansiella delarna av årsredovisningen, vara delaktig i att utveckla och underhålla SI:s ekonomimodell och redovisningsprinciper samt vara kontaktperson och hantera redovisningsfrågor i samarbete med Statens servicecenter (SSC).
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• akademisk examen inom ekonomi eller motsvarande kompetens erhållen på annat sätt
• minst fem års erfarenhet av kvalificerat redovisningsarbete
• erfarenhet av ekonomisystem inklusive att skapa rapporter och kopplingar.
• mycket goda kunskaper i Microsoft Excel
• goda kunskaper i engelska i tal och skrift
• förmåga att kommunicera på svenska i såväl tal och skrift
Det är dessutom meriterande om du har:
• erfarenhet av statlig redovisning eller redovisning inom övrig offentlig sektor
• erfarenhet av kvalificerat arbete i ekonomisystemet Agresso
• erfarenhet av beslutsstödsystem
• erfarenhet av att driva förändringsarbete inom ekonomihantering
Som person är du ambitiös, noggrann och trivs med att arbeta både självständigt och tillsammans med övriga i teamet. Du är trygg i att ta ansvar, håller tidplaner och har ett lösningsorienterat förhållningssätt. Du trivs med arbetsuppgifter som är av en analyserande och utvärderande karaktär och deltar gärna i utvecklingsprojekt. Du tycker om att ge stöd men även styrning till verksamhetens chefer och medarbetare. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Varaktighet och tillträde
Anställningen är tillsvidare med sex månaders inledande provanställning med tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Din tjänstebenämning inom myndigheten blir ekonomihandläggare.
Kontaktpersoner
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta t.f. enhetschef Maria Helmeborn. Fackliga ombud är Jan-Frederic Buss (Saco-S) och Katharina Holmén (ST). Samtliga nås på telefon 08-453 78 00.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2021-02-07 via vårt rekryteringssystem!
Bifoga endast CV och personligt brev i din ansökan. Övriga dokumentation begärs in vid behov. Vi använder oss av urvalsfrågor som del i vår urvalssprocess. Var noga med att dina svar speglar din kompetens och erfarenhet på ett korrekt sätt. Som en del av urvalsprocessen kan arbetsprov begäras in.
Varför jobba hos oss? Vi erbjuder en arbetsplats som präglas av samarbete, nytänkande och förtroende. Vi är en innovativ och lyhörd myndighet där vi vågar testa nya saker och tar vara på erfarenheter och kompetenser. Vi har ett öppet förhållningssätt och genomsyras av en inkluderande attityd samt respekt för allas kompetens, åsikter och roller. Mångfald är en förutsättning för vårt uppdrag.Därtill erbjuder vi moderna tillgängliga lokaler, flexibla arbetstider, föräldrapenningtillägg samt generösa friskvårdsförmåner och semestervillkor.