OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på räls, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och för företag. Vi är en arbetsplats där olika kompetenser samarbetar för att ständigt utveckla vår verksamhet.
För att du ska trivas hos oss har du förmågan att lyfta blicken, se helheten och tänka långsiktigt. Du är ansvarstagande, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.
Ditt framtida arbete:
Avdelningen Fordonsinformation arbetar med att hantera skatter och avgifter. Verksamheten omfattar ansvar för uppbörd av skatter och avgifter samt förvaltning och utveckling av it-system.
Transportstyrelsen tar årligen på uppdrag av Skatteverket in ca 19 miljarder i skatter och avgifter inom områdena fordonsskatt, vägavgifter och trängselskatt. Till detta kommer parkeringsanmärkningar samt alla andra avgifter inom Transportstyrelsens uppdrag.
Vi söker dig som gillar att jobba med siffror och redovisning och samtidigt kan lyfta blicken för att se möjligheter till att utveckla och förbättra arbetssätt och processer inom det ekonomiska området.
Dina framtida arbetsuppgifter är att:
• Löpande bokföra och redovisa myndighetens skatter och avgifter
• Sammanställa månadsbokslut, tertialbokslut och årsbokslut med tillhörande analyser och specifikationer
• Sammanställa statistik för myndighetens skatter och avgifter till interna och externa intressenter
• ha kontakt med övriga avdelningar i frågor som rör den ekonomiska redovisningen av myndighetens skatter och avgifter
• förbereda och delta i revisionsavstämningar tillsammans med både interna och externa revisorer
• delta i interna projekt och förbättringsuppdrag i rollen som kravställare och sakkunnig inom ekonomi och redovisning
• informera och utbilda övriga avdelningar kring ex redovisningsregler och principer för att stötta och utveckla den ekonomiska kunskapen
Du måste ha
• minst tre års akademisk utbildning inom ekonomi eller motsvarande kunskaper som arbetsgivaren bedömer likvärdiga
• flerårig erfarenhet av ekonomi och redovisningsarbete i närtid
• arbetat med bokslut och rapportering
• goda kunskaper i Office-paketet
• god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i både tal och skrift
Det är meriterande om du också har
• arbetat med stora ekonomiska flöden
• mycket goda kunskaper i Excel
• erfarenhet från statlig verksamhet
• erfarenhet av att arbeta med statistik
• flerårig erfarenhet av arbete inom verksamhetsutveckling och förbättringsarbete
• arbetat i ekonomisystemet UBW(Agresso)
Vi vill att du
• är strukturerad och noggrann
• har god samarbetsförmåga
• klarar att hålla deadlines
• är analytisk och har förmåga att se helheten
• är flexibel och uthållig
• har god kommunikativ förmåga
• är självständig och initiativtagande
• kan hantera ett periodvis högt tempo
• är pedagogisk, du ska kunna förklara ekonomi för icke-ekonomer
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Tillträde efter överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning.
Du är välkommen att kontakta
Sektionschef Magdalena Sjödin, 010-495 91 69 eller via mail magdalena.sjodin@transportstyrelsen.se
SACO, Astrid Edlund och ST, Cecilia Yttergren nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Vi är nyfikna på vem du är, vad du kan och vad du vill
Därför behöver vi din ansökan senast den 26 maj 2021 märkt med referensnummer TSG 2021-2826. Du ansöker via vår webbplats och vi vill att du bifogar ditt CV och ett personligt brev. Vi gör första ur valet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem. Vi kan komma att använda urvalstest i vår urvalsprocess.
Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 1 870.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 13 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping.