OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Cambrex Karlskoga är ett dynamiskt företag i en expansiv fas. Vi arbetar med avancerad organisk kemi och utvecklar processer samt levererar produkter till läkemedelsföretag. I våra anläggningar i Karlskoga tillverkar vi framförallt aktiva läkemedelssubstanser och läkemedelsintermediat. Vi har 460 anställda och tillhör den globala Cambrexkoncernen som är aktiv inom innovativ kemi.
Som ett globalt team delar vi ett gemensamt mål - att förbättra livskvaliteten för våra kunders patienter över hela världen.
Välkommen till oss!
För att se vad vår fina stad har att erbjuda, besök https://flyttatillkarlskoga.se/
Till vår ekonomiavdelning söker vi nu en driven och strukturerad person som trivs med att arbeta i en komplex verksamhet.
Ekonomiavdelningen arbetar främst med bokslut och löpande redovisning där vi säkerställer att redovisningen uppfyller både svenska och amerikanska legala krav. Vi tar fram efterfrågad finansiell rapportering samt arbetar med den ekonomiska planeringen i form av prognos, budget och strategisk plan. I huvudsak sker all rapportering till moderföretaget i USA men vi har även mycket löpande kontakt med övriga bolag i koncernen. Totalt är vi 8 medarbetare som arbetar på ekonomiavdelningen.
Arbetsuppgifter
Som redovisningsekonom kommer du vara ansvarig för vår intäktsredovisning enligt svensk redovisning samt tillhörande försäljningsrapportering. Detta innebär att du säkerställer att intäkterna redovisas korrekt i bokslutet, stöttar i framtagande av prognos och budget för våra etablerade produkter samt är drivande i processerna kring intäktsredovisning. I bokslutet kommer du även arbeta med övriga avstämningar/transaktioner, som exempelvis moms och koncerninterna elimineringar. Du kommer dessutom ansvara för rapporteringen av våra försäljningsbolag i Danmark, England och Frankrike samt våra större dotterbolag i Estland och Tyskland.
Löpande kommer redovisningsekonomen tillsammans med övriga ekonomer på avdelningen ansvara för hanteringen av leverantörsfakturor i vårt elektroniska fakturahanteringssystem. Du kommer således arbeta med utskick av fakturor i organisationen, inköpsordermatchning samt kontering av diverse fakturor. Löpande kommer även omkostnadsuppföljning samt avvikelseanalys av omkostnader ingå i rollen.
Baserat på din kompetens och dina intressen kan så småningom ytterligare utmaningar inom andra av Ekonomiavdelningens ansvarsområden bli aktuella.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en högskoleutbildning alternativt en eftergymnasial utbildning inom redovisning samt arbetat några år inom redovisningsområdet.
Personliga egenskaper
Arbetets komplexitet ställer höga krav på analytisk förmåga, att du är noggrann och strukturerad samt har sinne för detaljer. Du ska ha förmåga att växla mellan detaljorienterade uppgifter och ett mer övergripande förhållningssätt. Du har en vilja att bidra till verksamhetens och den egna utvecklingen genom ständiga förbättringar.
Vi erbjuder
Vi erbjuder dig en stimulerande och trevlig arbetsplats, med god möjlighet till yrkesmässig utveckling, där du dagligen får samarbeta med skickliga kollegor.
Ansökan
Urvalet sker löpande under rekryteringsprocessen.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktinformation
Karoline Graan, Unionen, 070-209 51 41, Karoline.Graan@cambrex.com
Judit Modin, Akademikerföreningen, 076-107 67 05, Judin.Modin@cambrex.com
Marie Ingbrant, Redovisningschef, 070-214 78 25, Marie.Ingebrant@cambrex.com
Arbetsplats
Björkborns industriområde
691 85 Karlskoga
Kontaktpersoner på detta företaget
Malin Nilsson
Mikael Pettersson
Karina Sick Larsson
Ingrid Hegbom Ekman
Eva Einebrant
Ida Nilsson
ida.nilsson@poolia.se
Urban Skogsberg
Charotte Mejsjö
Charlotta Andersson Jensen
David Stenman