OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Riksbyggen är ett kooperativt företag som utvecklar hållbara boendemiljöer. Vi är samtidigt en av Sveriges största fastighetsförvaltare med både bostadsrättsföreningar, företag och offentliga fastighetsägare som kunder. Som arbetsgivare erbjuder vi möjlighet till utveckling, delaktighet och inflytande. Oavsett vad du söker, vad du brinner för eller vad du vill uppnå står vår dörr öppen för dig. Välkommen in till en ny framtid på Riksbyggen.
Riksbyggen söker en utvecklingsorienterad redovisningsekonom till redovisningsavdelningen. Här får du, tillsammans med ett team som ansvarar för Riksbyggens redovisning, en central roll att verka i nära samarbete med Riksbyggens olika affärsområden.
Teamet på redovisning består av åtta personer som arbetar med moderföreningens redovisning, balansavstämningar, hantering av moms och myndighetsrapportering. I teamets uppdrag ligger även att sköta den legala redovisningen för Riksbyggens ca 120 dotterbolag.
Vad ska du göra?
Som redovisningsekonom på Riksbyggens redovisningsavdelning ansvarar du för redovisningen i ett antal av Riksbyggens koncernbolag. Alla dotterbolag till Riksbyggen har bolagsformen Aktiebolag. Du hanterar tex löpande bokföring, reserveringar, avstämningar, moms och skatteredovisningar. Du upprättar självständigt bokslut, årsredovisningar och inkomstdeklarationer samt övriga vanligen förekommande arbetsuppgifter kring bolagshantering. Du ansvarar även för delar av moderföreningens (Riksbyggen Ekonomisk förening) redovisning. I rollen ingår även kontakt med revisorer avseende ansvarsområdet.
Det är viktigt att ha kännedom om gällande redovisnings- och skatteregler. I rollen ingår även att vara delaktig i månads- och årsbokslut avseende Riksbyggen moderförening och bland annat ansvara för avstämning av balanskonton. Tillsammans med dina kollegor arbetar du för att driva interna rutiner och processer framåt och ge service till verksamheten. Vi arbetar i affärssystemet Business World (Agresso).
Vem är du?
Du är en självgående person som känner dig trygg i att självständigt ansvara för ett bolags redovisning och efterfölja de regelverk som styr. Har du erfarenhet från fastighetsbolag så är det meriterande, men viktigast är att du har en bred redovisningsgrund att stå på.
Du har en nyfiken och initiativtagande inställning med ett intresse för att utmana arbetssätt, utveckla/förbättra rutiner och processer, och skapar på så vis en naturlig framdrift i vardagen.
Vi vill att du är en ansvarstagande person, som är bra på att samarbeta och som tror på laget. Stämmer denna beskrivning in på dig så tror vi att du kommer trivas hos oss. Vi kan erbjuda dig en varierad roll som innebär mycket samarbeten inom organisationen.
Kravprofil
Du har ekonomisk utbildning från högskola eller motsvarande samt minst 5-7 års arbetslivserfarenhet. Vi ser att du har arbetat med olika delar inom ekonomi och har erfarenhet från att självständig upprätta bokslut, årsredovisning och deklarationer för aktiebolag.
Placeringen av tjänsten är i centrala Västerås, men organisatoriskt ingår gruppen i Ekonomifunktionen som tillhör huvudkontoret i Stockholm. Tjänsten är en tillsvidare anställning på heltid, Riksbyggen tillämpar provanställning.
Riksbyggen strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka.
Ansökan och kontakt
2022-05-15 är sista dag för ansökan, urval och intervjuer kommer att ske löpande. Tjänsten kan komma att bli tillsatt innan sista ansökningsdag, ansök därför så snart som möjligt.
I denna rekrytering samarbetar Riksbyggen med Randstad Finance. Kontakta gärna ansvarig rekryteringskonsult Fredrik Patcha, fredrik.patcha@randstad.se, 070-368 18 82 om du har frågor.
Vi arbetar nära våra kunder och vi ser gärna att du i ditt jobb hos oss blir ledamot i någon av våra bostadsrättsföreningar.
Till rekryteringskonsulter, annonssäljare etc. Vi har redan beslutat vilka vi samarbetar med vid rekryteringar samt var vi vill synas. Vi undanber oss därför kontakt från försäljare i dessa frågor.