Redovisningsekonom

Redovisningsekonom

Arbetsbeskrivning

Lokalförvaltningen skapar miljöer där livet får ta plats genom att bygga, anpassa och förvalta lokaler och boenden för Göteborgs Stads verksamheter. Vi är en av Sveriges största förvaltare av offentliga lokaler. Varje dag är 150 000 göteborgare verksamma i skolor, förskolor, kontor och äldreboenden som vi sköter om.

ARBETSUPPGIFTER
Är du självgående, kommunikativ och har ett genuint intresse för ekonomi? Då kan det mycket väl vara du som är vår nya redovisningsekonom på Lokalförvaltningens Ekonomiavdelning.

Lokalförvaltningen har ett brett förvaltningsuppdrag och en omsättning närmare 3,3 miljarder kronor. Ekonomiavdelningen är förvaltningens stödjande och styrande funktion inom kompetensområdet ekonomi och arbetar aktivt med att bidra till mer resurseffektiva processer. Avdelningen fördelas på två enheter efter kompetensområde:
Drift-och verksamhetsekonomi samt Investerings-och hyresekonomi. Då förvaltningen nyligen infört självkostnadshyra för dess lokaler har fokuset för ekonomifrågorna i stadsutvecklingen blivit allt större.
Enheten för Drift- och verksamhetsekonomi, som är en av Ekonomiavdelningens två enheter, söker nu en redovisningsekonom. Som redovisningsekonom hos drift-och verksamhetsekonomi arbetar du huvudsakligen med:

- kund- och leverantörsreskontra
- löpande bokföring
- interna kontroller
- momshantering
- kontoavstämningar
- bokslutsarbete (månads-, delårs- och årsbokslut)
- stöd i ekonomifrågor för såväl den interna verksamheten som för externa motparter.

Vi ser att du är en person som bidrar till enhetens uppdrag genom att aktivt arbeta för att kvalitetssäkra förvaltningens redovisning och interna kontroller. Ett uppdrag som kommer att bli extra viktigt i samband med årsskiftet. Lokalförvaltningen är en av de fem förvaltningar som ingår i omorganisationen Ny organisation för stadsutveckling där fem förvaltningar ska bli fyra. Lokalförvaltningens uppdrag kommer till stor del att övergå till den nya förvaltningen för Stadsfastigheter. Utöver nuvarande Lokalförvaltningen kommer Stadsfastighetsförvaltningen även att ta över ett fastighetsbestånd som skiljer sig från det som Lokalförvaltningen tidigare hanterat. Som redovisningsekonom kommer du att ha en central roll i att kvalitetssäkra den ekonomiska hanteringen av detta fastighetsbestånd.

KVALIFIKATIONER
Vem söker vi?
Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning inom redovisning eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Meriterande om du har erfarenhet från liknande arbete, gärna inom offentlig förvaltning. Då du kommer att arbeta nära verksamheten ser vi att du har ett professionellt och konsultativt förhållningssätt. Du är bra på att skapa goda och förtroendefulla relationer och kommunicerar på ett sätt som skapar delaktighet och tydlighet. Uppdraget kräver att du har god organisatorisk och analytisk förmåga. Du är samtidigt drivande, lösningsinriktad och en lagspelare.

Du är lyhörd för verksamhetens behov och har förmåga att se och sätta in kunskapen i ett helhetsperspektiv. Hos oss arbetar vi med glädje och omtanke för varandra. Vi har ett gott arbetsklimat och ser gärna att just du tillsammans med oss bidrar till den gemensamma arbetsglädjen. Hos oss vill vi att du utvecklas och mår bra på jobbet.
Meriterande om du har erfarenhet av fakturahanteringssystemet Proceedo och ekonomisystemet Agresso.

ÖVRIGT
Vi erbjuder en arbetsplats i utveckling och med framåtanda. Våra medarbetare har breda och varierade kompetenser. Vi arbetar i trevliga lokaler och erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Vi på Lokalförvaltningen arbetar för ett hållbart arbetsliv. Med detta menar vi att du skall kunna kombinera ett spännande och givande yrkesliv med ett hållbart och rikt liv utanför arbetet. Vi strävar efter att ha en jämn fördelning mellan kvinnor och män och en spridning när det gäller ålder på enheten. Vi vill att våra arbetsplatser ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.

Göteborg befinner sig mitt i ett utvecklingssprång. Staden växer kraftigt och arbetar för att bli en grön och nära storstad. Utmaningarna är många och komplexa. Staden ska leverera välfärdstjänster till en växande befolkning samtidigt som det sker betydande utveckling inom stadsutveckling och infrastruktur. Staden har också ett starkt fokus på arbetet med social hållbarhet för att skapa jämlika livsvillkor för göteborgarna. Ambitionen är att göra Göteborg till en föregångsstad, en stad som tillhör alla. En livlig, tolerant och välmående stad. En hållbar stad öppen för världen.

Lokalförvaltningen står nu inför en omorganisation tillsammans med fyra övriga förvaltningar inom stadsutvecklingsområdet och vid årsskiftet träder Göteborgs Stads nya organisation för stadsutveckling i kraft. Den nya organisationen inom stadsutvecklingsområdet (NOS) har som syfte att bidra till en mer sammanhållen stadsutvecklingsprocess i såväl planering, genomförande som förvaltning. Förändringen ska leda till en ökad effektivitet och transparens i arbetet med stadsutveckling för boende, besökare och näringsliv. Förändringen med den nya organisationen inom stadsutveckling kommer att mynna ut i fyra nya förvaltningar. Det är därför viktigt att du inspireras av möjligheten att vara med och bygga en ny organisation och en ändamålsenlig ekonomistyrning.

Vill du vara med på vår resa inom stadsutveckling i Göteborg? Tveka inte att söka denna spännande tjänst.

Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


20 december 2024

13 december 2024