OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Cambrex Karlskoga är ett dynamiskt företag i en expansiv fas. Vi arbetar med avancerad organisk kemi och utvecklar processer samt levererar produkter till läkemedelsföretag. I våra anläggningar i Karlskoga tillverkar vi framförallt aktiva läkemedelssubstanser och läkemedelsintermediat. Vi har 460 anställda och tillhör den globala Cambrexkoncernen som är aktiv inom innovativ kemi.
Som ett globalt team delar vi ett gemensamt mål - att förbättra livskvaliteten för våra kunders patienter över hela världen.
Välkommen till oss!
För att se vad vår fina stad har att erbjuda, besök https://flyttatillkarlskoga.se/
Till vår ekonomiavdelning söker vi nu en driven och strukturerad person som trivs med att arbeta i en komplex verksamhet.
Ekonomiavdelningen arbetar främst med bokslut och löpande redovisning där vi säkerställer att redovisningen uppfyller både svenska och amerikanska legala krav. Vi tar fram efterfrågad finansiell rapportering samt arbetar med den ekonomiska planeringen i form av prognos, budget och strategisk plan. I huvudsak sker all rapportering till moderföretaget i USA men vi har även mycket löpande kontakt med övriga bolag i koncernen. Totalt är vi 8 medarbetare som arbetar på ekonomiavdelningen.
Arbetsuppgifter
I rollen som redovisningsekonom kommer du i huvudsak arbeta med moms, inkomstskatt och tull. Det innebär att du säkerställer att moms är korrekt redovisad, upprättar momsdeklaration samt tar fram underlag för momsdeklarationer i andra länder. Du redovisar och beräknar inkomstskatt samt är delaktig i prognos- och budgetprocessen gällande inkomstskatt. I boksluten ansvarar du dessutom för vår anpassning till amerikanska redovisningsregler samt diverse övriga avstämningar och bokningar. Du kommer även agera som tullexpert inom företaget och ansvara för tullprocessen där aktiv förädling ingår.
Redovisningsekonomen kommer dessutom ansvara för rapporteringen av våra bolag i Estland, Tyskland och England.
Löpande kommer redovisningsekonomen tillsammans med övriga ekonomer på avdelningen ansvara för hanteringen av leverantörsfakturor i vårt elektroniska fakturahanteringssystem. Du kommer således arbeta med utskick av fakturor i organisationen, inköpsordermatchning samt kontering av diverse fakturor. Löpande kommer även omkostnadsuppföljning samt avvikelseanalys av omkostnader ingå i rollen.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en högskoleutbildning samt arbetat några år inom redovisningsområdet. Meriterande är erfarenhet av moms- och skatteredovisning samt tull.
Koncernspråket är engelska vilket du förutsätts hantera flytande i både tal och skrift.
Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som redovisningsekonom förutsätts att du har förmågan att koppla ihop teori och praktik. Du är även noggrann, strukturerad och har sinne för detaljer. Du ska ha förmåga att växla mellan detaljorienterade uppgifter och ett mer övergripande förhållningssätt. Du kan dessutom självständigt bidra till verksamhetens och din egen utveckling genom ständiga förbättringar.
Vi erbjuder
Vi erbjuder dig en stimulerande och trevlig arbetsplats, med god möjlighet till yrkesmässig utveckling, där du dagligen får samarbeta med skickliga kollegor.
Kontaktinformation:
Närmare upplysningar om tjänsten lämnas av Marie Ingbrant, Redovisningschef, på tfn +46702147825
För frågor kring rekryteringsprocessen ring Viktor Elfman, HR Business Partner, tfn 073 705 51 59.
Fackliga kontaktpersoner:
Judit Modin, Akademikerföreningen, tfn 0586-78 3073
Emelie Enger, Unionen, tfn 0586-78 3072
Ansökan
Urvalet sker löpande under rekryteringsprocessen.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktinformation
Viktor Elfman
Arbetsplats
Björkborns industriområde
691 85 Karlskoga
Kontaktpersoner på detta företaget
Malin Nilsson
Mikael Pettersson
Karina Sick Larsson
Ingrid Hegbom Ekman
Eva Einebrant
Ida Nilsson
ida.nilsson@poolia.se
Urban Skogsberg
Charotte Mejsjö
Charlotta Andersson Jensen
David Stenman