Redovisningsekonom

Redovisningsekonom

Arbetsbeskrivning

Högskolans ekonomiavdelning bedrivs centralt på högskolan, vi är tolv personer på avdelningen inklusive ekonomichef och hos oss är ambitionerna och utvecklingsmöjligheterna höga! Vi söker nu en kollega som brinner för redovisningsfrågor och som liksom vi motiveras av utvecklingsarbete, att hitta lösningar på problem samt ge god service!

Arbetsuppgifter
I rollen som redovisningsekonom ingår ett övergripande ansvar för löpande redovisningsrelaterade frågor, bokslutsarbete och de finansiella delarna i lärosätets årsredovisning.

Du kommer arbeta med att utveckla och effektivisera högskolans rutiner och processer samt säkerställa regelefterlevnad och redovisningsprinciper. Ditt arbete innefattar även att ge råd till kollegor i redovisningsfrågor och utgöra ett bollplank till ekonomichef och avdelningschefer samt utföra olika ekonomiska analyser och uppföljningar. Inför budget och prognoser för du dialoger med avdelningschefer och högskoledirektör. Resultat och nyckeltal sammanställer du tillsammans med övriga ekonomer, controller och ekonomichef. Du är också ansvarig för finansiell rapportering till andra myndigheter, kontaktperson mot bank och samordningsansvarig mot Riksrevisionen.

Behörighet och kvalifikationer
Vi söker dig som har en högskoleutbildning inom ekonomi samt flerårig yrkeserfarenhet av kvalificerat redovisningsarbete. Du ska ha arbetat med budget, prognos, uppföljning, bokslut, analyser och årsredovisning. Det är meriterande om du har statlig erfarenhet av ovanstående arbetsuppgifter. Du behöver även ha god datorvana, framförallt i Excel. Har du tidigare erfarenhet av att arbeta med Agresso eller Hermes ser vi det som meriterande.

I rollen som redovisningsekonom krävs det att du är strukturerad och du har en känsla för siffror. Då du kommer att arbeta nära med ekonomichef, avdelningschefer och kollegor är det viktigt att du har en god samarbetsförmåga och ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Som person är du kvalitetsmedveten och initiativtagande med en förmåga att driva dina egna processer. För att lyckas i rollen är det även väsentligt att du har ett strategiskt förhållningssätt samt kan förstå och analysera numeriska underlag. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med start 1 september eller enligt överenskommelse. Vi tillämpar vanligtvis provanställning. Placering är i Kristianstad på vårt vackra campus med goda bussförbindelser och parkeringsmöjligheter. 

Ansökan
Välkommen med din ansökan tillsammans med CV och personligt brev. Betyg och intyg som styrker det du har uppgivit i ansökan tar du med dig vid en eventuell intervju.

Sista ansökningsdag är 2023-05-21

Högskolegemensamt stöd (HGS) är högskolans övergripande administration och service som hanterar uppgifter som är gemensamma för högskolan. HGS hanterar frågor inom ekonomi, HR, fastighetsservice, studieadministration, internationalisering, studentstöd, IT, samverkan, verksamhetssupport, kommunikation och marknadsföring. 

Har du frågor om hur du gör din ansökan kontakta systemets support på 0520-58 00 50 eller via supportrutan.





Arbetsplats Högskolan Kristianstad

Högskolan Kristianstad är en av Sveriges mest sökta högskolor med några av landets mest attraktiva utbildningar. En liten men samtidigt stor högskola samlad på ett vackert campus. Vi är stolta över våra 500 medarbetare och 14 000 studenter med den mångfald de representerar. Närhet, öppenhet, jämställdhet och respekt är våra ledord och genomsyrar alla våra 50 program och 250 fristående kurser. Med ett stort utbud på distans är vi långt fram i utvecklingen av distanspedagogik. Forskningen som bedrivs hos oss är driven av samhällsutmaningar, praktiknära och integrerad med våra undervisningsområden. Vi har forskarutbildningsrättigheter i vårdvetenskap och pedagogiskt arbete. Som arbetsgivare vill vi vara en attraktiv arbetsplats där alla kan göra skillnad. Högskolan Kristianstad eftersträvar en jämn könsfördelning och mångfald.





Till annonsförsäljare och rekryteringsföretag: Vi undanber oss vänligen direktkontakt med rekryteringsföretag och försäljare av ytterligare jobbannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Anders Håkansson, Saco/Sulf
044-20 30 58
Odd Skyllberg, OFR/S, Lärarförbundet
044-13 48 88
Marie Lindblom, OFR/S, ST
044-20 32 02
Thomas Achen, förvaltningschef
044-20 30 11
Carina Andersson, personalstrateg
044-20 30 28
Torben Olsson, avdelningschef och affärsutvecklare
044-20 80 07
Matts Behrens, IT-chef
044-20 30 61
Anders Håkansson, Saco-S
044-20 30 58
Ingvar Holm, avdelningschef
044-20 34 01
Annica Göth, chef Avdelningen för studentservice
044-20 85 02

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Högskolan Kristianstad
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 maj 2023
  • Ansök senast: 17 maj 2023

Besöksadress

291 39 Elmetorpsv. 15
None

Postadress

Elmetorpsv. 15
Kristianstad, 29139

Liknande jobb


20 december 2024

13 december 2024