OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Det är på regeringens uppdrag som Statens fastighetsverk förvaltar vårt gemensamma natur- och kulturarv. Vi förvaltar en mångfald av statligt ägda fastigheter – däribland regeringsbyggnader, domstolar, slott och kungsgårdar, teatrar, museer, ambassader samt en sjundedel av landets yta bestående av skog och mark.
Som medarbetare är vi stolta över att vara anställda på en myndighet, arbeta utifrån den statliga värdegrunden och få bidra till en positiv samhällsutveckling.
Välkommen till Ekonomienheten, en av tre enheter inom Finansstaben!
Vi är 12 medarbetare med kompetens inom redovisning, ekonomiuppföljning och ekonomistyrning. Ekonomienheten ansvarar för sammanställning och rapportering av myndighetens budget, prognoser och bokslut till ledningsgrupp och styrelse samt till Ekonomistyrningsverket och Regeringskansliet. Till enhetens ansvarsområde hör också myndighetens leverantör- och kundreskontra, ekonomimodell, redovisning, finansieringsfrågor samt rådgivning och stöd till organisationen i ekonomiska frågor.
Nu söker vi en vikarie i 12 månader till tjänst som redovisningsekonom med inriktning på kundreskontran. Vi sitter centralt i Stockholm med möjlighet till distansarbete i viss utsträckning.
Din roll
I din roll kommer du att ansvara för hantering och uppföljning av SFV:s kundreskontran. Du kommer bland annat att registrera och bokföra inbetalningar dagligen, skicka betalningspåminnelser, följa upp inkassoärenden och skicka räntefakturor. Du kommer även att göra avstämningar mellan fastighetssystem och ekonomisystem.
Utöver detta kommer du att svara på frågor som är kopplade till kundreskontra från övriga i organisationen men du kommer även ha kontakt med hyresgäster och leverantörer och svarar på deras frågor. Det kan även bli aktuellt med andra vanligt förekommande ekonomiadministrativa arbetsuppgifter inom enhetens ansvar.
Din profil
Vi söker dig som har en examen inom ekonomi eller YH-utbildning och har något års erfarenhet av arbete inom kundreskontra. Du har naturlig fallenhet för siffor och detaljer samt god kunskap i svenska, både i tal och skrift. Du har goda Excel-kunskaper.
Det är meriterande om du har jobbat i fastighetssystemet FAST2.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. För oss är det viktigt att du är strukturerad. Du är noggrann och gillar att dyka ner i detaljer och du gillar att reda ut oklarheter och söka lösningar. Ekonomienheten är en stödenhet och därför är din kommunikationsförmåga och vilja att samarbeta samt att ge god service av stor vikt.
Mer information
Anställningen är ett vikariat i 12 månader och tillträde snarast.
Fackliga representanter för Saco, Seko och OFR nås via vår växel, 010-478 70 00. Mer information om SFV hittar du på www.sfv.se
Sista ansökningsdag är 2023-05-25 och vi ser fram emot din ansökan och CV. Välkommen till oss!
För frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Mariette Molin
på tfn 010-478 74 07.