Redovisningsekonom

Redovisningsekonom

Arbetsbeskrivning

Kommunstyrelseförvaltningen ansvarar för flera olika verksamhetsområden. Verksamhetsområdena omfattar både stöd och support till övriga förvaltningar samt verksamheter som riktar sig direkt till kommuninnevånare och besökare.



Den röda tråden för oss som arbetar inom kommunstyrelsen är att vi tycker om att bidra till ett attraktivt samhälle för våra invånare.



Beskrivning
Ekonomiavdelningen har som uppdrag att erbjuda hela organisationen ett professionellt och effektivt stöd inom ekonomi- och upphandlingsområdet.

Avdelningen har i dag 10 medarbetare, varav fyra ekonomer. Ekonomifunktionen är centraliserad med ett ansvar för ekonomistöd till kommunens förvaltningar. Du kommer att arbeta med flertalet av de inom en ekonomiavdelning förekommande uppgifterna. Ekonomifunktionen är en viktig servicefunktion för verksamheterna i kommunen och vi utvecklar metoder, system och arbetssätt så att vi ständigt förbättrar vår service. Ekonomgruppen är en liten arbetsgrupp som har ett nära och prestigelöst samarbete och där vi gemensamt arbetar med flera uppgifter.

Arbetsuppgifter
Tjänsten som redovisningsekonom är en tillsvidareanställning på heltid. Exempel på huvudsakliga arbetsuppgifter och ansvarsområden är följande: Upprätta årsredovisning och delårsbokslut i enlighet med gällande lagstiftning för kommuner. Ansvara för den löpande redovisningen och avstämningar vid månadsbokslut. Förbereda material inför revision samt ansvara för kommunikationen med revisorer. Att vara ansvarig för redovisningsteamet som i dagsläget består av två ekonomiassistenter och vara ett stöd för dem i redovisningstekniska frågor. Ansvara för konsolideringen av kommunens fem hel- och delägda bolag till kommunkoncernens sammanställda räkenskaper. Utföra löpande redovisning, bokslut och årsredovisning för ett av de kommunala bolagen. Ha ett förvaltaransvar för kommunens ekonomisystem Å-data samt arbeta i ett flertal olika system inom inköp, bokslut, rapportering och intern kontroll. Kontinuerligt vara en aktiv part i att förbättra, utveckla och effektivisera rutiner och processer.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en ekonomiutbildning på högskolenivå. Det är meriterande med erfarenhet av liknande arbetsuppgifter från kommunal förvaltning. För att lyckas i jobbet som ekonom behöver du vara analytisk och strukturerad, ha förmågan att arbeta självständigt samt ha god skriftlig såväl som muntlig kommunikativ förmåga. Du är bra på att samarbeta och du skapar goda relationer. Det är viktigt att ha en helhetssyn på ekonomifrågor och en förmåga att utveckla metoder och arbetssätt. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Urval kan komma att ske löpande.

Ovanåkers kommun kan erbjuda dig en stimulerande och trygg arbetsmiljö med hög delaktighet och goda utvecklingsmöjligheter.



Välkommen till oss- och välkommen med din ansökan!

Ovanåkers kommun är den lilla kommunen med de stora möjligheterna. Edsbyn och Alfta är de största orterna och här finns det mesta för dig som gillar en aktiv fritid men även för dig som gillar lugn och ro.


Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Sammanfattning

Liknande jobb


1 november 2024

Chief accountant

Chief accountant

22 november 2024