Redovisningsekonom

Arbetsbeskrivning

Laxå kommun är en trevlig liten kommun belägen i södra Örebro län. Hos oss arbetar 450 personer fördelade på fyra verksamhetsområden – Kommunledning, Samhällsutveckling, Utbildning och Vård och Omsorg. Vi arbetar efter vår värdegrund där ledorden är respektfullhet, lyhördhet, framåtanda och positivitet. Är det något du kan skriva under på? I så fall - fortsätt läsa!




Vi söker en redovisningsekonom till ekonomienheten.

Redovisning och ekonomistyrning är samlad för hela kommunen i denna grupp. Vi är alla ekonomer med olika ansvarsområden inom redovisning, uppföljning, planering och finans och vi arbetar alla med att ge service och stöd till olika delar av kommunens verksamhetsområden. Som en del av vårt team får du möjlighet att utvecklas i din roll, i nära samarbete med dina kollegor. I Laxå kommun arbetar vi tillitsbaserat. 

Om rollen

I rollen som redovisningsekonom på kommunen arbetar du med löpande bokföring och avstämningar, du hanterar in- och utbetalningar, fakturering och ansvarar för kund och leverantörsreskontra samt anläggningsreskontran.

Du kommer också vara delaktig i arbetet med bokslut, budget och prognos, samt i projekt och utvecklingsinsatser för enheten tillsammans med övriga ekonomer.

Du bidrar i din roll aktivt till att enhetschefer och ledning har de beslutsunderlag som krävs för att kunna styra och utveckla verksamheten framåt i enlighet med uppsatta mål. Du blir väl insatt i hur en kommunal verksamhet drivs och att ha ett stort samhällsintresse är en fördel.

Vad blir dina arbetsuppgifter?

Att självständigt och i team arbeta med förekommande arbetsuppgifter såsom:

- Löpande bokföring och avstämningar
- Kassa och bankhantering
- Fakturering
- Kundreskontra – administrera inbetalningar, påminnelser och kontakt med kunder. Registervård och upplägg av nya kunder.
- Leverantörsreskontra – administrera leverantörsfakturor, utbetalningar och kontakt med leverantörer. Upplägg av nya kunder. Hantering av register- och systemfrågor kopplade till leverantörsreskontran.
- Upplägg av nya användare och behörigheter i ekonomisystemet
- Ansvar rutiner attester och attestupplägg i systemen
- Stöd till verksamheterna och utbildning av ny personal i systemen
- Ansvar för anläggningsreskontra
- Delaktig i månads- och årsbokslut
- Delaktig i arbete med moms & skattedeklaration
- Delaktig i arbete med internkontroll
- Arbeta med effektiviseringar av administrativa rutiner och systemförbättringar gentemot systemleverantörer
- Arbeta med utveckling av rutiner och system inom ekonomiområdet tillsammans i gruppen (Excel, Visma ekonomisystem och Stratsys används vid redovisning, rapportering, uppföljning och analys.)

Vem tror vi passar för tjänsten?

Kvalifikationer

Vi söker dig med en akademisk utbildning inom redovisning eller motsvarande utbildning/erfarenhet som bedöms lämplig. För att lyckas i rollen så har du goda kunskaper inom redovisning och gärna erfarenhet av redovisning och ekonomiarbete.

Du har en god datorvana och erfarenhet från arbete i ekonomisystem. Gärna erfarenhet av Visma. Du behärskar Officepaketet väl, framför allt Excel.

Det är meriterande om du har arbetat i liknande uppdrag inom offentlig verksamhet.  Erfarenhet från kommunal verksamhet bedöms meriterande.

Personliga egenskaper

Vi tror att du är nyfiken och intresserad av att anta nya arbetsområden. Har en kommunikativ förmåga och lätt för att uttrycka dig i tal och skrift.

För att lyckas i rollen bör du vara en driven och ansvarstagande person som har förmåga att driva ditt arbete framåt på egen hand. Du är strukturerad och kan organisera och prioritera arbetsuppgifter på ett effektivt sätt, samt är självgående och tar ansvar för dina uppgifter. Du är uppmärksam på detaljer och grundlig i ditt arbete. Vidare har du en analytisk förmåga vilket gör att du snabbt kan skapa dig en förståelse för siffror och se eventuella fel. Som person är du öppen för förändringar och har lätt för att anpassa dig till nya situationer.

Du är duktig på att bygga relationer både internt och externt och inte rädd för att kavla upp ärmarna och få saker gjorda.

Vad erbjuder vi?

Ett spännande och utvecklande arbete för den som är intresserad av att arbeta i en verksamhet som har ett samhällsengagemang och som är under utveckling.

Viktigt för oss är en god balans mellan arbete och fritid. Vi erbjuder friskvårdsbidrag och möjlighet att byta semestertillägg mot fler semesterdagar. Goda pendlingsmöjligheter med tåg och möjlighet till distansarbete.

Ansökan och information

Urval och intervjuer kommer att ske löpande, så skicka därför din ansökan snarast. Beslut om tillsättning kan komma att fattas innan ansökningstiden har löpt ut, så vänta inte med din ansökan. 

I den här rekryteringen har vi redan gjort våra val av annonskanaler och samarbetspartners. Vi undanber oss vänligt men bestämt all form av hjälp med rekryteringen från utomstående aktörer.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: KS, Ekonomienheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 januari 2024
  • Ansök senast: 28 januari 2024

Liknande jobb


Redovisningsekonom med internationell inriktning

Redovisningsekonom med internationell inriktning

26 november 2024

26 november 2024