Arbetsbeskrivning
Välkommen till ekonomienheten vid Lindesbergs kommun, den lagom stora kommunen där du får möjlighet att jobba brett och omväxlande.
Om du är en redovisningsekonom som gillar siffror och redovisning, då kan du vara den vi söker!
Ekonomienheten är en central stödfunktion som tillhör Kommunstyrelseförvaltningen där även upphandling ingår. Ekonomienheten arbetar med att ge stöd och service till chefer inom kommunens verksamheter så att de kan bedriva en så bra verksamhet som möjligt. På vår enhet jobbar idag femton personer.
För att trivas hos oss trivs du med att arbeta i team med gemensamt ansvarstagande, samtidigt som du självständigt driver arbetet framåt. Varje medarbetare är en viktig pusselbit hos oss.
Lindesbergs kommun erbjuder motionstimme/motionspeng, flextid och du har möjlighet att semesterväxla för att få fler semesterdagar. Det finns även möjlighet att arbeta på distans vissa dagar, när arbetsuppgifterna är lämpliga för det.
ARBETSUPPGIFTER
Detta är en spännande roll för dig som vill kombinera dina redovisningskunskaper och har ett intresse av att utveckla vårt ekonomisystem och ekonomiprocesser.
Du blir en viktig medspelare i vårt team bestående av controller samt ekonomer som arbetar mot andra förvaltningar och nämnder.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
• Löpande bokföring och säkerställa korrekt redovisning
• Årsbokslut och delårsbokslut inklusive kontoavstämningar
• Stiftelser
• Systemansvar för ekonomisystemet
Du är van att jobba självständigt och tvekar inte att ta egna initiativ. Du bidrar gärna till problemlösning och har ett driv och vilja att utveckla samt förbättra processer och rutiner.
Vad erbjuder vi dig? Möjlighet att utifrån din kompetens vara med och driva arbetet framåt inom enheten och kommunen på ett så kreativt sätt som möjligt. Hos oss får du chansen att fortsätta utveckla samt effektivisera arbetet framåt tillsammans med kollegor.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en avslutad ekonomiutbildning från högskola eller universitet. Du har arbetat med liknande arbetsuppgifter tidigare, och vi ser helst att du har några års erfarenhet från arbete inom offentlig sektor och en politiskt styrd organisation.
Du behärskar svenska språket väl i både tal och skrift. Vi förutsätter att du har god system- och datavana.
För att lyckas i rollen behövs en god analytisk förmåga och ett positivt tankesätt. Du är en noggrann och strukturerad person som både kan se helheten och detaljerna. Du har god samarbetsförmåga, är kommunikativ och flexibel. Som person har du en förmåga att skapa förtroende och på ett pedagogiskt sätt stötta cheferna genom de ekonomiska processerna.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Fackliga företrädare nås via kommunens växel, tfn 0581-810 00. Vi tar endast emot ansökningar via Offentliga jobb. Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings-/rekryteringsföretag.
Lindesberg kännetecknas av en positiv och stark framtidstro. Vi investerar för framtiden och vill växa. Vi söker engagerade medarbetare som vill vara med och utveckla Lindesberg. Samverkan är ett honnörsord och vi vill stärka det i varje del av vår organisation. Idag arbetar ca 2 100 medarbetare med olika uppdrag för att ge invånarna god service med hög kvalitet. Välkommen att utvecklas vidare med oss!
Kontaktpersoner på detta företaget
Rektor Per Sundelius
0581-813 56
Rektor Margarita Fernandez
0581-814 04
Rektor Lars Speziali
0581-812 84
Rektor Jimmy Fagrell
070-272 07 89
Rektor Karin Johansson
0581-813 42
Rektor Eva Boström
0581-813 91
Rektor Per Wernborg
0581-813 17
Förvaltningschef Kaj Söder
0581-811 86
Rektor Johan Ringaby
0581-815 42
Rektor Michael Tybell
070-544 43 53