OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Redovisningsekonom inriktning lön, Siemens
På Siemens utvecklar vi teknologier som tar samhället till nästa nivå. Hur? Genom elektrifiering, digitalisering och automatisering. Vi förändrar livet på de platser där du bor och arbetar, energin som driver ditt hem och hur de produkter du gillar produceras. Att vara en del av Siemens innebär att lösa komplexa utmaningar varje dag. På Siemens är vi tänkare, drömmare och utförare. Därför anställer vi inte bara de som har spännande idéer utan också har modet att göra verklighet av dem. Vi har ett högt ställt mål inom hållbarhet, att bli klimatneutrala år 2030. Tillsammans är vi ca 351 000 personer i världen varav 4 200 i Sverige som jobbar med att utveckla framtiden. Du kan bli en av dem!
Great things never came from comfort zones!
Har du varit i din comfort zone ett tag och är redo att kliva ur den och känna på hur det är utanför? Är det nu det är dags att ta det där steget, att testa något nytt och få chansen att utvecklas? Bra!
Om du är redo att satsa på oss, så kommer vi att ge allt för att du ska få förutsättningar och möjligheter för att utmanas, lära och lyckas i rollen som redovisningsekonom hos oss på Siemens!
Till Siemens HR Global Shared Services söker en engagerad kollega med stort hjärta och starkt driv som vill arbeta som redovisningsekonom med inriktning mot lön. Du kommer att vara en del av vårt nordiska ”Payroll Accounting team”. Teamet supporterar Siemens verksamhet i Norden vilket innefattar ca. 20 Siemens bolag.
Utmaningen
I rollen som redovisningsekonom inom lön stöttar du den nordiska löneleveransen och finansavdelningen i det dagliga arbetet för att säkerställa att processer och rutiner efterföljs. Här arbetar du nära den svenska HR organisationen, redovisningsavdelningen, men också andra stakeholders i den globala organisationen. Som spindel i nätet kommer du att kunna skapa dig en förståelse för hur olika enheter inom Siemens arbetar.
I rollen kommer du:
• Att vara en viktig del i Global Business Services (GBS) nordiska löneleverans där du ansvarar för bokföringen samt avstämningen på lönekonton.
• Bidra till att säkerställa, tillsammans med Siemens finansavdelning, att förändringar av regler och policys inom ditt område implementeras på rätt sätt.
• Utveckla och dokumentera arbetsrutiner, processer och arbetssätt samt hantera kvalitetsfrågor och kvalitetssäkring.
• Vara spindel i nätet mellan den lokala organisationen, den globala redovisningshuben och shared servicefunktionerna i Norden.
• Medverka, initiera och driva olika projekt inom lönefunktionen
Vem är du?
Vi söker dig som har erfarenhet inom redovisning eller som löneekonom. Då du kommer att arbeta nordiskt är det meriterande om du har erfarenhet från lön eller bokföring från något annat nordiskt land utöver Sverige. Du är en fena på Excel och vi ser det som ett plus om du har viss erfarenhet från att arbeta med bokslut, budget, prognos, analys samt övriga financial controlleruppgifter. Du har några års erfarenhet av arbete i olika administrativa system och är van att arbeta i team. Det är en fördel om du tidigare har arbetat i SAP eller andra HR-system eller med närliggande arbetsuppgifter. Det är meriterande med erfarenhet från att jobba och analysera stora mängder data samt en vana att arbeta med processflöden.
Som person är du serviceinriktad, analytisk, prestigelös och självgående. Du har ett detaljperspektiv och är van vid problemlösning. Du har lätt för att prioritera dina arbetsuppgifter för att kunna leverera kvalité mot deadline. Vidare har du kunskaper i både svenska och engelska, såväl tal som skrift.
Om oss
Siemens Global Business Services (GBS) är den del av Siemens som erbjuder och tillhandahåller innovativa digitala lösningar och kundorienterad affärsservice för företag och organisationer. Vi är ett kompetent och drivet gäng med högt tempo och utpräglad servicekänsla. Vi jobbar agilt och med ständig processförbättring och drivs av att vidareutveckla våra processer och leveranser så att kunden får en så bra upplevelse som möjligt.
Vår portfolio inkluderar områden inom Finans, HR, Inköp, Opportunity-to-Cash, Purchase-to-Pay, Record-to-Report, Hire-to-Retire, Delivery Management and Digital Solutions. Läs gärna mer på https://new.siemens.com/global/en/products/services/gbs.html
På Siemens värdesätter vi varje individs olikheter och möjlighet till utveckling. Vi erbjuder en flexibel arbetsplats med en hög grad av frihet och ansvar över sin egen vardag. Flexibiliteten ger våra medarbetare möjlighet att skapa en bra balans mellan arbete och privatliv. Självklart finns även förmåner såsom friskvårdspaket, arbetstidsförkortning, aktieprogram m.fl.
Tveka inte - ansök idag! Urval sker löpande, med sista ansökningsdag den 19 december. För frågor om tjänsten kan du kontakta rekryterande chef Li Wallin, li.wallin@siemens.com eller +46 87281298 för frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta Lotta Lehmusvuori på lotta.lehmusvuori@siemens.com. Vi ser fram emot din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Avature