OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
EDC – Engineering Design Center fortsätter att växa och det är därför dags att förstärka företaget med en redovisningsekonom.
EDC är ett bolag som präglas av starkt entreprenörskap. Glädje, trygghet, kompetens, kvalité, positiv energi samt långsiktighet är ord som väl beskriver kulturen i företaget. Vi värnar om att ha en god arbetsmiljö, trivsel, samhörighet och teamkänsla.
Rollen som redovisningsekonom hos EDC kommer utvecklas och i takt med att företaget växer kommer din roll att successivt utökas med mer ansvar och utmaningar. Det är ett fantastiskt erbjudande för en person som vill utvecklas i ett svenskt bolag som verkar på en internationell marknad.
För dig med drivkraft och målmedvetenhet finns en stor möjlighet till god individuell ekonomisk utveckling. Dina kollegor är kompetenta, kvalitetsmedvetna och kommer att vara stora källor till inspiration.
Vi bygger tillsammans ett bolag med stark gemenskap och goda värderingar med långsiktighet i våra relationer till både kunder och anställda.
Rollen
I din roll som redovisningsekonom vid EDC i Upplands Väsby kommer du att operativt sköta om redovisningen för moderbolaget samt för de partners som väljer att placera sin redovisning hos moderbolaget. Du kommer få möjligheten att lära dig koncernkonsolidering av dotterbolaget EDC India. Eftersom EDC i dagsläget är ett litet bolag kommer din funktion som redovisningsekonom innehålla en bred uppsättning uppgifter och ansvar, beroende på vad den specifika verksamheten behöver.
Rollens huvuddel består av att sköta löpande redovisning, lönehantering och månadsrapportering samt årliga årsbokslut. Rollen kommer i takt med att arbetet automatiseras och digitaliseras att också utvecklas successivt mot budget, prognos, kassaflöde och analys. Du kommer leda arbetet med att effektivisera administrationen. På sikt har du möjlighet att ta helhetsansvaret för ekonomin i bolaget, driva rutin och processförbättringar, vara bollplank till partners och VD i ekonomiska frågor samt bidra med din kompetens till bolagets tillväxt.
Resor till Indien förekommer ca 2 ggr per år till kontoret i New Delhi
Vi arbetar bl.a. i Fortnox, Excel, G-drive och Dropbox.
Du rapporterar till VD men kommer under första året supportas av kompetenta externa konsulter på respektive område samt även styrelsens ordförande för att effektivt komma in i rollen.
Arbetsuppgifter i urval: Löpande redovisning för EDC
Löpande redovisning för Partnerbolag
Hantera inbetalningar och utbetalningar för EDC
Löner för EDC och partnerbolag (ett litet antal)
Sätta upp nya partnerbolag för redovisning i Fortnox
Bokslut månadsvis inklusive månadsrapportering samt analys
Bokslut Årsvis samt analys
Konsolidera Indiens redovisning med svenska bolaget
Ekonomisk rapportering Ad-hoc
Årsredovisning
Skatt/moms
Deklaration
Kontakt myndigheter och revisor
Budget
Prognos
Cashflow
Ekonomisk uppföljning och analys
Automatisering och digitalisering
Kvalifikationer
Du har ca 3 års erfarenhet efter studier, gärna från framgångsrikt arbete på redovisningsbyrå för småbolag med eget kundansvar för ca 20-30 bolag. Du har en universitetsutbildning om ca 3-5 år med redovisningsinriktning. Du trivs med siffror och struktur men förväntas inte kunna koncernkonsolidering och internationell redovisning. Däremot är det viktigt att du har en stor nyfikenhet och vilja att lära dig även dessa områden under ditt arbete på EDC.
Dina viktigaste egenskaper och kunskaper: Analytisk/matematisk, strukturerad, noggrann, ansvarstagande
Van vid deadlines
Hög digital mognad med systemförståelse och hög nivå i Excel.
Tillräcklig kunskap för att självständigt hantera löpande bokföring, enklare löneadmin, månads- och årsbokslut för mindre bolag
Mycket god engelska och ser positivt på möjligheten att få/behöva resa till Indien ca 2 ggr per år.
Stark vilja att lära, och med ambitionen att i framtiden i ett större EDC axla helhetsansvaret som koncernredovisningschef eller ekonomichef.
Flytande svenska och engelska.
Vidare behöver du körkort och bil, vi erbjuder parkeringsplats vid arbetsplatsen.
I denna rekrytering samarbetar vi med Valegro Rekrytering Interim. Ansvarig Rekryteringskonsult är Erika Klatzkow, erika.klatzkow@valegro.se, tel. 0704-121950. Vänligen klicka på ”Sök denna tjänst” för att snabbt och enkelt skicka in din ansökan. Vi går igenom urvalet löpande så tveka inte att söka redan idag.
Valegro är ett nischat bolag som rekryterar och hyr ut konsulter inom ekonomi, finans sälj och management samt konsulterar i organisationsfrågor. Med över 20 års erfarenhet av branschen har vi byggt upp ett stort nätverk av kandidater, konsulter och kunder. Vi hjälper även våra kunder i strategiska frågor kring försäljning och ledarskap.För oss är långsiktighet och förtroende viktigt. I våra uppdrag har vi alltid kunden och kandidatens bästa för våra ögon och vi gör allt för att du som kund och kandidat ska känna dig trygg med vår kompetens, styrka i leverans och att vi har förstått ditt behov. Våra kunder och kandidater värdesätter vårt engagemang och den personliga service vi ger.