Redovisningsekonom med fokus på anläggningsreskontra

Redovisningsekonom med fokus på anläggningsreskontra

Arbetsbeskrivning

Sverige måste fördubbla elproduktionen när samhället elektrifieras ­– och Svenska kraftnät har en avgörande roll. För att klara det behöver vi duktiga medarbetare som tillsammans vill vara en viktig del i energiomställningen. Just nu söker Svenska kraftnät en Redovisningsekonom med fokus på anläggningsreskontra.

Om tjänsten
Som redovisningsekonom med inriktning mot anläggningsreskontra tillhör du enheten Finans Redovisning. Enheten ansvarar för den legala finansiella rapporteringen, de ekonomiadministrativa processerna samt har systemansvar de system som stöttar verksamheten. Enheten i sin tur tillhör avdelningen Finans vars uppdrag samlar funktioner som arbetar med styrning, stöd, utveckling och samordning inom Svenska kraftnät. Som redovisningsekonom ansvarar du tillsammans med dina kollegor för det ekonomiska anläggningsregistret vilket representerar ett omfattade ekonomiskt värde. Enheten är under tillväxt och består idag av sexton medarbetare och en enhetschef. Tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg.

Dina arbetsuppgifter
Som redovisningsekonom på Svenska kraftnät erbjuds du omväxlande och utmanande arbetsuppgifter. Du kommer huvudsakligen att arbeta med anläggningsreskontran som utgör en viktig del i Svenska kraftnäts finansiella arbete. Arbetsuppgifterna består av att hantera ekonomisk aktivering i anläggningsregistret inkl. kvalitetskontroll och registervård. I rollen ingår även redovisningsarbete såsom t.ex. bokslutsuppgifter i form av avskrivningar och kontoavstämningar.

Då Svenska kraftnäts anläggningsregister är av omfattande värde krävs det ett noggrant upprätthållande och förhållningssätt kopplat till tillgångarna vilket gör att du förväntas vara ett stöd i dialogen med verksamheten kopplat till ekonomisk aktivering och andra frågor kopplade till anläggningsredovisning.

Utöver ovan nämnda arbetsuppgifter förväntas du även arbeta med redovisning i processen tid och projekt. Då varje projekt inom Svenska kraftnät tidsredovisas krävs bokföring och rättning av arbetad tid samt registrering av nya projekt och därtill registervård och bokslutsarbete.

Din bakgrund
Krav


• Gymnasie- eller högskoleutbildning inom ekonomi eller med motsvarande erfarenhet
• Minst två års arbetslivserfarenhet inom ekonomi eller redovisning

Meriterande


• Erfarenhet inom anläggningsteknik och anläggningsförståelse
• Minst ett års erfarenhet av UBW, anläggningsreskontra (Unit4 ERP AT).
• Goda kunskaper i Excel
• Ett genuint teknikintresse

Dina personliga egenskaper
För att lyckas i rollen ser vi att du är en positiv och kommunikativ person med eget driv och en förmåga att slutföra dina arbetsuppgifter. Du är noggrann i ditt arbete och fokuserar på att leverera med kvalité. Vidare har du en god förmåga att arbeta såväl självständigt som i grupp och du är serviceinriktad och prestigelös.

Det är viktigt att du har ett helhetsperspektiv där du ser den långsiktiga betydelsen av de beslut som tas och att du kan göra korrekta avvägningar och prioriteringar.

Ett extra plus är om du har ett genuint intresse för tekniska frågor och at du är nyfiken och vill lära nya saker.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vill du veta mer?
Vill du veta mer om tjänsten, kontakta rekryteringskonsult Jenny Lundberg på 076 – 776 01 90 på A-Talent Group som är vår samarbetspartner i den här rekryteringsprocessen.

Kontaktpersoner hos Svenska Kraftnät är Karin Rådström, rekryterande chef, 010-350 90 66 eller Lennart Jansson, rekryterare. 010-350 91 49. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010 475 84 77 och Mikael Wallin, ST, tel. 010-475 84 94. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast den 27 oktober 2022.


Vårt erbjudande till dig

På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät en av elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.


Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision "Säker elförsörjning för en hållbar samhällsutveckling". Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.


Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Svenska Kraftnät
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 29 september 2022
  • Ansök senast: 27 oktober 2022

Besöksadress

Svenska kraftnät, Box 1200, 172 24 Sundbyberg
None

Postadress

Box 1200
Sundbyberg, 17224

Liknande jobb


1 november 2024

Chief accountant

Chief accountant

22 november 2024

Hyrköp - Redovisningsekonom med inslag av controlling

Hyrköp - Redovisningsekonom med inslag av controlling

22 november 2024

Redovisningsekonom

Redovisningsekonom

22 november 2024