Redovisningsekonom - med fokus på fakturahantering och reskontrafrågor

Redovisningsekonom - med fokus på fakturahantering och reskontrafrågor

Arbetsbeskrivning

Sektionen för Betalningar, Förvaltningsavdelningen
Är du en duktig, drivande och utvecklingsorienterad ekonom med goda kunskaper inom redovisningsområdet, som är intresserad av att ta dig an en bred och utmanande roll? Då kan den här tjänsten vara något för dig.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
I rollen ingår att arbeta i det löpande arbetsflödet såsom fakturamottagning, inkl se till så att kontering och momsavdrag blir korrekt samt att fakturorna har fullständiga underlag. Men även arbete med att reda ut olika ekonomiadministrativa frågeställningar samt delta i och driva utvecklingsarbete. Du är prestigelös och beredd att bidra där det finns behov. Du behöver också ha lätt för att skapa goda kontakter med de departement eller enheter som du arbetar med.

Som expert utgör du tillsammans med processledaren ett stöd för övriga 12 medarbetare i reskontraprocessen (leverantörs- och kundfakturor, in- och utbetalningar, momshantering, utlämnandeärenden, support mm). I detta ingår att identifiera förbättringsområden, driva förändringar och i samarbete med systemförvaltningen arbeta med utveckling utifrån processens behov. Du kommer att utarbeta eller kvalitetssäkra olika rutinbeskrivningar och beslutsunderlag som rör reskontraprocessen. Därtill bistår du med din kompentens exempelvis genom deltagande i arbetsgrupper/projekt och genomförande av utbildningar eller informationsinsatser.

Vi lägger stor vikt vid erfarenhet och kunskap inom området i kombination med dina personliga egenskaper.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se

Din bakgrund
Vi söker dig som har högskole- eller universitetsutbildning, gärna inom ekonomi med inriktning redovisning. Du har några års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter som är relevanta för tjänsten och god kunskap om redovisningsprinciper och god redovisningssed. Har du erfarenhet av statlig redovisning och erfarenhet av arbete i ekonomisystem, gärna U4 ERP (Agresso) eller Proceedo är det meriterande. Vidare ser vi gärna att du har erfarenhet av leverantörsupplägg för både svenska och utländska leverantörer samt erfarenhet från Regeringskansliet. Meriterande är också kunskap om regelverk för representation och förmåner. Du har god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Vi ser även gärna att du har goda kunskaper inom Office-paketet. 



Dina egenskaper

Vi ser gärna att du arbetar strukturerat och har god samarbetsförmåga. Vidare är du är serviceinriktad och pedagogisk till din natur. Hos oss, i händelsernas centrum, får du vara beredd på det oförutsedda och du förväntas kunna leverera och byta fokus snabbt, vilket ställer krav på din flexibilitet.

Övrigt
Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde snarast enligt överenskommelse.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta sektionschef Per Apelgren på 08-405 88 18. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Hanady Hussein på 08-405 48 53. Fackliga kontaktpersoner är Johan Strokirk (Saco), Karina Åbom-Engberg (ST) och Lars Vestberg (Seko). Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 10 maj.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 april 2023
  • Ansök senast: 10 maj 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


20 december 2024

13 december 2024