OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tradition i utveckling. Statens fastighetsverk förvaltar en mångfald av statligt ägda fastigheter – däribland regeringsbyggnader, domstolar, slott och kungsgårdar, teatrar, museer, ambassader samt en sjundedel av landets yta bestående av skog och mark. De är en del av vår gemensamma historia och framtid. Vi äger allt detta tillsammans och SFV:s uppgift är att förvalta och utveckla detta på ett långsiktigt hållbart sätt.
Ekonomienheten är en av tre enheter i Finansstaben. På enheten är vi 12 medarbetare. Ekonomienheten ansvarar för ekonomirapportering som myndighetens budget, prognoser och bokslut till ledningsgrupp och styrelse samt till Ekonomistyrningsverket och Regeringskansliet. Till enhetens ansvarsområde hör också myndighetens leverantör- och kundreskontra, ekonomimodell, redovisning, finansieringsfrågor, förvaltning och utveckling av våra affärssystem samt rådgivning och stöd till organisationen i ekonomiska frågor.
Din roll
I rollen som redovisningsekonom kommer du huvudsakligen att arbeta med myndighetens leverantörsreskontra. Du kommer dagligen att distribuera och hantera fakturor i vårt EFH-system. Du kommer att följa upp påminnelser för leverantörsfakturor och då komma i kontakt med leverantörer och övriga medarbetare i SFV:s verksamhet. Du kommer även att ansvara för avstämning och uppföljning av leverantörsreskontra vid bokslut. Vidare ansvarar du för att göra myndighetens utbetalningar samt att återredovisa betalning från banken och bokföra manuella utbetalningar. Du kommer vid behov att uppdatera rutiner och vägledningar inom dina olika ansvarsområden. I rollen kan det komma att ingå att utveckla och förbättra arbetssätt och system.
Din profil
Vi vill att du som söker har akademisk examen inom ekonomi alternativt att du har arbetat med redovisning några år och då med liknande arbetsuppgifter inom leverantörsreskontra och har en utbildning som vi bedömer relevant för arbetsuppgifterna. Du får gärna vara i början av din karriär som ekonom. Du har naturlig fallenhet för siffor och detaljer samt god kunskap i svenska, både i tal och skrift.
Vi vill att du har arbetat med e-handelssystemet Proceedo och meriterande om du har goda kunskaper och erfarenhet från att arbeta i ekonomisystemet UBW (Agresso). Vi ser det även som en fördel om du har goda excel-kunskaper. Ytterligare meriterande är om du har arbetat med att utveckla automatiserade flöden inom leverantörsreskontra i Proceedo.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. För oss är det viktigt att du har ett strukturerat arbetssätt där du kan hantera hektiska perioder på ett konstruktivt sätt. Du behöver vara samarbetsorienterad och ha en hög nivå av serviceanda. Du är dessutom noggrann och gillar att dyka ner i detaljer där du reder ut oklarheter och hittar lösningar.
Mer information
Arbetsplatsen ligger centralt i Stockholm och det kan finnas möjlighet till placering på annan ort inom vår verksamhet.
SFV tillämpar normalt provanställning.
Fackliga representanter för SACO, SEKO och OFR nås via vår växel, 010-478 70 00. Mer information om SFV hittar du på www.sfv.se.
Statens fastighetsverk erbjuder en attraktiv arbetsplats som eftersträvar jämn könsfördelning och värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten. Vi är stolta över att vara statsanställda och få bidra till en positiv samhällsutveckling.
Sista ansökningsdag är 2021-10-31 och vi ser fram emot din ansökan och CV. Välkommen till oss!