OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Myndigheten består av cirka 33 000 medarbetare och är organiserade i sju regioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Polismyndighetens ekonomiavdelning har som uppdrag att utforma och driva myndighetens strategiska styrning och uppföljning som fastställer vad myndigheten ska uppnå för resultat och effekter. Avdelningen fördelar ekonomiska medel för att verksamheten ska kunna nå beslutad riktning och följer upp att medlen används på ett effektivt och hållbart sätt.
Ekonomiavdelningen spelar en viktig roll i Polismyndighetens utveckling och tillväxt genom sitt ansvar för bl.a. myndighetens finansiella styrning, verksamhetsstyrning, inköps- och upphandlingsverksamhet, service, miljöledning, lokalförsörjning. Vid ekonomiavdelningen finns ca 400 anställda.
PAC Ekonomi är en sektion inom Enheten för finansiell styrning inom Ekonomiavdelningen och är placerat i Linköping. PAC Ekonomi ansvarar för hela polismyndighetens redovisning och ekonomiadministration samt upprättar de finansiella delarna i årsredovisningen. Sektionen svarar för att säkerställa att myndigheten har en korrekt och rättvisande externredovisning. Sektionen bemannar myndighetens support gällande ekonomiadministrativa frågor. Sektionen leds av en sektionschef och de ca 50 medarbetarna är organiserade i fyra grupper med en gruppchef vardera, Kund, Leverantör, Fakturasamordning och Redovisning.
Sektionen driver och deltar i en hel del utvecklingsprojekt både för egen del, men även för myndigheten i sin helhet. Sektionen är inne i ett spännande och intensivt förändringsarbete, som bl.a. innebär att vi ska tillgodogöra oss digitaliseringens möjligheter. Detta kommer att påverka både våra framtida arbetssätt och organisation.
Till redovisningsgruppen söker vi en senior redovisningsekonom med särskilt intresse för system, som kan bidra till att utveckla den ekonomiska redovisningen till framtidens förutsättningar och krav. Gruppen består av 10 medarbetare och leds av redovisningschefen. Arbetet kommer att präglas av det förändringsarbete vi står inför, vilket innebär att digitaliseringsfrågorna kommer att vara i fokus och ställa krav på utvecklade arbetssätt och kompetenser.
ARBETSUPPGIFTER
I redovisningsgruppen hanteras redovisning av bland annat anläggningstillgångar, lager, personalkostnader, bidrag, betalningar, avgifter, moms m.m. Vi hanterar även Polismyndighetens ekonomi- och rutinhandbok, bokslutsanvisningar, kodplan och upprättande av finansiella delarna i årsredovisningen för att nämna några uppgifter.
Som redovisningsekonom med system och IT kompetens är du övergripande ansvarig för systemrelaterade frågor från redovisningsperspektivet. Du fungerar som ett dagligt användarstöd på arbetsplatsen och är kontaktperson mot it/ förvaltningen.
Du hanterar komplexa redovisningsfrågor, registerunderhåll och verksamhetsnära utvecklingar. Du genomför analyser, kontroller och utsökningar i redovisningssystemet. Du kommer också att arbeta med utbildning i systemfrågor.
Vid en kommande upphandling av nytt ekonomisystem är du en nyckelperson, i det kortare perspektivet är du ledande och bidrar till att föreslå förbättringar och förenklingar i vårt befintliga system UBW.
Gruppen driver och deltar i utvecklingsprojekt både för egen del, men även för myndigheten i sin helhet. Digitaliseringsfrågorna kommer att vara centrala i utvecklingsarbetet på avdelningen, denna roll är en nyckelposition i kommande digitaliseringsresa.
KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som:
• har akademisk utbildning inom ekonomi eller annan relevant utbildning
• har flera års erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete
• har erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten
• har erfarenhet av större/komplexa affärssystem så som Agresso/UBW, IFS, MS Dynamics, SAP eller liknande
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även:
• har erfarenhet av arbete inom större och/eller komplexa organisationer
• har erfarenhet av delaktighet i byte av (hela eller delar) affärssystem eller liknande projekt
• har god vana av att arbeta i Officepaketet
Som person har du en god kommunikations- och samarbetsförmåga. Vi värdesätter din vilja och förmåga att driva och utveckla verksamheten och att se din del i helheten. Att ha en vilja att lära nytt och att vara förändringsbenägen är även viktigt.
Du är noggrann och resultatorienterad och kan planera ditt arbete i förhållande till verksamhetens behov och arbetstoppar på ett bra sätt. Du är serviceinriktad och trivs med att arbeta både självständigt och att samarbeta i grupp. Du har även intresse för digital utveckling.
Arbetet kräver att du har en god förmåga att sätta dig in i komplexa sammanhang och har förståelse för teknik och tekniska lösningar. Vi värdesätter även din höga integritet och förmåga att arbeta strukturerat.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Placeringsort: Linköping
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan senast den 29 januari 2021!
Kontaktpersoner på detta företaget
Lászlo Nagy Némedi, tfn 010-56 36 899
Rekryterande chef / strategichef Göran Strömberg
010-563 02 49
Mattias Bergström, t.f gruppchef, tfn 010-563 51
Sektionschef Susan Sahlin
0105641640
Anneli Backström, tfn 010-56 39 320
Sektionschef Fordonsservice Anders Axén
010 5653630
Gruppchef Rasmus Lundahl
010-56 35 119
Gruppchef Bodil Nordmark
010-563 51 70
Magnus Hagström
010-56 71 567
Ekonom Liselotte Hjulin
010-562 80 09