Redovisningsekonom redo för nya utmaningar

Arbetsbeskrivning

Hogiagruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med 600 anställda. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogiagruppen i dag verksamhet inom tre områden: ekonomi- och affärssystem, personaladministrativa system och transportsystem.



Arbetar du med redovisning och är nyfiken på hur dina kunskaper kan användas i ett arbete inom kundservice? Tycker du att det roligaste med jobbet är detektivarbete och problemlösning?

Läs om hur det är att arbeta i vår support, där du får möjlighet att använda dina kunskaper i ekonomi i en mer rådgivande roll.

En av våra medarbetare som arbetar i vår ekonomisupport beskriver sin arbetsdag så här: 


Vid åtta kommer jag till jobbet och eftersom det är fredag så inleds dagen med frukostmöte. Medan vi äter går bolagschefen igenom nyheter inom koncernen och bolaget och därefter går rundan runt bordet och respektive avdelning berättar om vad som är på gång hos dem.

Vid 9:00 öppnar supporten och det första samtalet är från en kund som vill kunna importera sina verifikationer istället för att mata in dem via tangentbordet. Jag hänvisade till instruktionen angående Import/Export som ligger på vår webbaserade kundportal. Där finns instruktionen om hur han skall skapa en importfil som gäller för import av bokföringsorder till Hogia Ekonomisystem. Jag loggar sedan ärendet i vårt ärendehanteringssystem och tar nästa samtal. Här handlar frågan om att det är problem med att skapa backuper efter en programuppdatering. Jag felsöker men hittar ingen lösning och får istället boka upp en tekniker. 

Förmiddagen går fort och jag löser flertalet frågor från kunder. Sedan hjälper jag en kollega från ett annat bolag som hade en fråga kring en kundfaktura som inte kommer med i en viss rapport. på Hogia är vi många som har mycket goda kunskaper i ekonomiprocessens alla delar och våra system och det finns alltid någon att fråga och det finns alltid mer att lära. Fullärd blir man aldrig.

Klockan 12.00 är det lunchdags och vi äter lunch på balkongen och går sedan en promenad längs Hakefjorden.

Under eftermiddagen bevakar jag mailen. En fråga gäller ett felmeddelande i Hogia Ekonomi. Jag använder mig av teamviewer och kopplar upp mig mot kundens miljö. Jag ser att det är en inställning på leverantören som måste ändras och berättar för kunden hur problemet åtgärdas. För att lösa nästa ärende som är en felkod ber jag kunden skicka en kopia av databasen till mig – när jag får in den så får jag inte upp något felmeddelande så jag ringer upp kunden igen och går igenom exakt var databasen ligger – det visar sig att det är en behörighet på servern som saknas. Kunden kontaktar sin IT avdelning som ger medarbetaren rätt behörighet.

Som grupp har vi roligt tillsammans och miljön är prestigelös. Vi trivs i varandras sällskap och har fått höra att det är lätt att ta kontakt med oss. Eftersom vårt bolag är inkörsporten till Hogiabolagens branschsupport är vi vana att ta emot nyanställda och tycker det är roligt att dela med oss av kunskap.


För att trivas i supportrollen behöver du gilla att lösa problem och ha kundkontakt. Det är en fördel om du känner dig bekväm med teknisk mjukvara och att du är nyfiken på att lära dig nya system och vågar pröva dig fram. Du bör ha arbetat några år som redovisningsekonom och har god inblick i ekonomiprocessens alla delar.

Vi arbetar med en strukturerad introduktion där du inledningsvis får en gedigen utbildning inom våra system för att därefter ta dig an de enklare frågorna i vår first line support. När du är varm i kläderna avancerar du till vår avdelning Supportservice, där du arbetar med second line support vilket innebär att du svarar på kundfrågor av mer komplex karaktär. Här tar inte utvecklingsmöjligheterna slut, utan när du är redo för nästa steg är tanken att du kan börja arbeta i något av våra branschbolag. Vi arbetar mot flera olika branscher bl.a. transport, industri, bygg och handeln. Har du erfarenhet från någon av dessa branscher kommer du att ha stor nytta av din branschkompetens. Vi strävar efter jämn könsfördelning och uppmuntrar därför män att söka denna tjänst.


Kika gärna på filmen Hogia rekryterar - Vi fokuserar på utveckling för att höra mer om hur det är att arbeta hos oss. Du kan också lägga till Hogiagruppen på Instagram för att få en inblick i vår vardag på jobbet.

Varmt välkommen in med din ansökan!


Om Hogiagruppen

Hogia utvecklar, säljer och supportar programvaror och IT-system för företag som effektivt vill fokusera på sina verksamheter i stället för krånglig och tidsödande administration.

Vi erbjuder allt från mindre bokföringsprogram för enmansföretaget till kompletta, branschspecifika IT-lösningar och -system för exempelvis kollektivtrafik, åkerier, revisionsbyråer, fastighetsbolag och butikskedjor.

I Hogiagruppen finns 27 operativa bolag, som vart och ett verkar inom ett väl definierat verksamhetsområde. Vår organisationsform bygger uttalat på småskalighet och entreprenörsanda. Företagskulturen skapar engagerade medarbetare. Tillsammans ger vi våra kunder de bästa tänkbara affärslösningarna.

Hogia startade sin verksamhet 1980 i Stenungsund. I dag har den familjeägda koncernen kontor i Norden och Storbritannien och 600 medarbetare.

Mer information om Hogia finns på www.hogia.se.

Kontaktpersoner på detta företaget

Jenny Cedervall, rekryterare
0303-66616
Jenny Cedervall, rekryterare
0303-666 16
Jenny Cedervall
0303-666 16
Linda Falk
0303 - 688 93
Jenny Cedervall, 0303-666 16

Mimmi Cromberger, Rekrytering
mimmi.cromberger@hogia.se

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Hogia AB
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • 100%. Tillträde: Enligt överenskommelse tillsvidareanställning
  • Publicerat: 18 maj 2016

Besöksadress

Hakenäs 101
None

Postadress

Hakenäs 101
Stenungsund, 44447

Liknande jobb


27 november 2024

26 november 2024

Junior Accountant - Student

Junior Accountant - Student

26 november 2024