Redovisningsekonom specialiserad på kassa- och finansadministration

Redovisningsekonom specialiserad på kassa- och finansadministration

Arbetsbeskrivning

Har du redovisningserfarenhet från försäkringsverksamhet och vill du arbeta med fondhandel och finansiella flöden inom premiepensionssystemet? Då kan det här vara jobbet för dig!

Om jobbet
Ditt fokusområde kommer att vara bokföring, redovisning, bank- och kassahantering av likvidflöden som rör sig in- och ut ur premiepensionssystemet.

Det avser likvida medel inom myndighetens fondförsäkringsrörelse, traditionella försäkring och tillfälliga förvaltning av bland annat pensionsrätter och fondrabatter (kickbacks).

I arbetet ingår det att ta fram månadsrapporter, underlag till årsredovisningen, utföra dagliga, vecko- och månadsavstämningar och bidra till att rapportera ekonomiskt utfall till statens redovisning. Du kommer att få möjlighet att delta och bidra i arbetet med att förvalta och underhålla myndighetens ekonomisystem, till exempel säkerställa funktionalitet för redovisning av fondförsäkringen- och premiepensionens övriga likvidflöden.

Du har en viktig roll i myndighetens uppdrag att förvalta pensionskapitalet för Sveriges pensionssparare och pensionärer.

Enheten för Fondhandel och Frivillig pension ansvarar för fondhandel och administration av myndighetens fondtorg, samt ansvarar för de finansiella likvidflödena inom premiepensionssystemet. Vi kravställer myndighetens fondhandelssystem och handelsprocesser samt fungerar som specialister kring premiepensionsärenden. Enheten ansvarar även för handläggningen av förmånen Frivillig pensionsförsäkring.

Din profil
Som person är du kvalitetsmedveten, noggrann och värdesätter att ta stort ansvar för att nå uppsatta verksamhetsmål. Du trivs i en operativ- och administrativ roll.

Du har lätt för att samarbeta med andra och bidrar med din kompetens där du kan. Du är nyfiken och lär dig gärna nya arbetsuppgifter och nya arbetssätt för att kunna bidra med ständiga förbättringar- och utveckling av arbetsprocesser.

Vidare, så är du kommunikativ och har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift, såväl på svenska, som på engelska. I urvalet lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för tjänsten.

Vi söker dig som har:

- Minst eftergymnasial utbildning i ekonomi och redovisning, eller motsvarande arbetslivserfarenhet som vi bedömer som likvärdig.
- Aktuell erfarenhet och goda kunskaper i redovisning.
- Aktuell erfarenhet av ekonomisystem, såsom UNIT4 (Agresso), SAP ERP, eller motsvarande.
- Aktuell erfarenhet av daglig administration och avstämningar.
- Goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift
- Goda kunskaper i Excel

Det är meriterande om du har:

- Erfarenhet av kassa- och likvidhantering inom bank- och försäkring.
- Erfarenhet av försäkringsredovisning.
- Erfarenhet av fond- och värdepappersadministration med förståelse för det finansiella systemet

Vi erbjuder
Ett myndighetsuppdrag som är viktigt på riktigt! En arbetsplats där vi värnar om att våra medarbetare ska ha en god balans mellan arbete och fritid. Vi tillämpar hybridarbetssätt med möjlighet till distansarbete och på kontoret utifrån en överenskommelse med arbetsgivare. Som statligt anställd har du även goda anställningsvillkor och ett förmånspaket med friskvård, flexibel arbetstid, lediga klämdagar samt goda semester- och pensionsvillkor. Vårt kontor i Stockholm ligger i anslutning till Hornstulls tunnelbana där vi sitter i ljusa moderna lokaler. 

Du kan läsa mer om våra förmåner och hur det är att jobba hos oss https://www.pensionsmyndigheten.se/om-pensionsmyndigheten/jobba-hos-oss/jobba-pa-pensionsmyndigheten.

Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och vi tillämpar 6 månaders provanställning.

Anställningen kan komma att placeras i säkerhetsklass.

Din ansökan
Vi jobbar kompetensbaserat i hela processen och är måna om en inkluderande, rättvis, objektiv och kandidatvänlig process. Därför ber vi dig att besvara ett antal urvalsfrågor istället för att be om personligt brev.

Vi kan komma att använda oss av arbetspsykologiska tester.

Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 415 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 911 000 fondbyten och skickar ut 8 miljoner orange kuvert. Vi har ca 25 miljoner digitala kundkontakter per år. Vi är cirka 1700 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.

Vi gör pensionen enklare!

#LI-HYBRID

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Pensionsmyndigheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 oktober 2024
  • Ansök senast: 17 november 2024

Liknande jobb


20 december 2024

13 december 2024