OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Österåkers kommun arbetar vi för att ge invånarna den bästa kvaliteten på den service och de tjänster vi tillhandahåller. Hos oss är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. Du som arbetar hos oss kan vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Vill du vara med på vår resa? Då är du varmt välkommen till Österåker.
Produktionsförvaltningen i Österåkers kommun ansvarar för daglig drift av kommunala verksamheter inom utbildning och omsorg. Vi är ca 1200 medarbetare och omsätter drygt en miljard kronor. Nu söker vi en redovisningsekonom för ett vikariat inom förvaltningens stab, med placering i kommunhuset Alcea.
Inom staben är vi 10 personer som ger support och service till våra verksamheter. Vi samverkar med kommunens övriga förvaltningar och centrala staber vad gäller uppdrag, ledning och styrning. Tillsammans med våra verksamheter driver vi utveckling av processer, rutiner och introduktion av digitala verktyg. Vi är stolta över vår kvalitet och välkomnar gärna nya idéer och förslag för ständig förbättring av våra verksamheter.
Ditt nya jobb
Som redovisningsekonom är du viktig för att säkerställa god redovisningskvalitet och stöd till våra enheters arbete med bokföring, redovisning och ekonomisk analys. I ansvaret ingår budgetering, prognoser och chefsstöd till våra verksamheter inom utbildning och omsorg.
Rollen utgör en av två ekonomer i förvaltningens stab och är länken mellan verksamhet och ekonomi. Förutom nära samarbete med controller-kollega inom staben har du även kontakt med ekonomer och chefer i verksamheten, staben samt kommunens centrala ekonomiavdelning ledningsstöd.
Uppdraget är brett och bland annat kommer du att:
• Ansvara för produktionsförvaltningens centrala bokföring och redovisning samt stöd till verksamheternas ekonomihantering.
• Driva kvalitetsutveckling av rutiner, samt kompetensutveckla medarbetare inom i bokföring och redovisning vid behov.
• Säkerställa kvalitet i redovisningen med fokus på periodisering, utredning av balansräkningens poster, interna transaktioners bokföring och korrekt kontering.
• Delta i prognosarbete, från riktlinjer och tidplan till sammanställning, analys och presentation av prognos/budget som helhet inklusive avvikelser och åtgärdsförslag
• Ansvara för bokslut för förvaltningen och bistå i arbetet för kommunen som helhet
• Bistå i arbetet när vi utvecklar användandet av systemet Unit4/Agresso
Din profil
Vi söker dig som har:
• Gymnasieexamen
• Minst 5 års erfarenhet som verksamhetsekonom inom tjänsteproduktion i organisation med minst 500 anställda
• Kunskap om användandet av moderna IT-system/affärssystem och dess möjligheter
Som person är du drivande, analytisk och kommunikativ. Du har god samarbetsförmåga samt arbetar noggrant och strukturerat. Vi vill även att du är intresserad av att utveckla ekonomiområdet med fokus på rapportering, effektivisering och utökat användande av digitala system, som i vårt fall är Unit4 och Stratsys.
Anställningens omfattning
Heltid eller annan omfattning enligt överenskommelse
Anställningsform
Vikariat till och med 31 december 2022
Tillträde
Snarast
Sista ansökningsdag
26 april 2022
Visst låter det spännande! Registrera din ansökan via knappen ”Ansök”. Vi kan tyvärr inte ta emot ansökningar på något annat sätt.
Gå gärna in och läs mer på osteraker.se
Österåkers kommun söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. Precis som vi har du också ett barnrättsperspektiv i ditt dagliga arbete, i enlighet med barnkonventionen.
Kontaktuppgifter till våra fackliga företrädare hittar ni på hemsidan.
Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi önskar därför att inte bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Tre mil till Stockholm, 1 100 öar, 93 mil kustlinje och ett lite härligare sätt att leva. Vi i Österåker är stolta över vår storstadsnära skärgårdsmiljö där det natursköna kulturlandskapet alltid finns nära. Centralorten Åkersberga utvecklas till en modern stad med småstadskaraktär. Här utvecklar vi ett långsiktigt hållbart samhälle där goda förutsättningar ges för människa, miljö och natur att samverka. Österåker kännetecknas av entreprenörsanda och en stark kultur av företagande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Åsa Häger, Rektor
08-54081554
Johanna Allard, Utbildningsledare
08-540 815 53
Sara Schildt, Adm. Chef
08-54081710
Henrik Kempe, Rektor
08-540 810 45
Yvonne Aili, Enhetschef
08-54081235
Lennart Froby, Samordnare
08-540 81234
Erica Sundberg, Samordnare
08-54081245
Ulf Carlqvist, SSR
08-540
Daniela Balladares, VISION
08-54081225
Monika Smidestam, IT-chef
08 540 810 17