Redovisningsekonom till redovisningsenheten, Österåkers kommun

Redovisningsekonom till redovisningsenheten, Österåkers kommun

Arbetsbeskrivning

I Österåkers kommun arbetar vi för att ge invånarna den bästa kvaliteten på den service och de tjänster vi tillhandahåller. Hos oss är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. Du som arbetar hos oss kan vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Vill du vara med på vår resa? Då är du varmt välkommen till Österåker.

Du kommer att arbeta vid redovisningsenheten som tillsammans med enheterna upphandling och ledningsstöd utgör kommunens ekonomiavdelning som leds av ekonomidirektören. Redovisningsenheten hanterar kommunens centrala redovisning, bokslut och årsredovisning, samt är systemägare för kommunens affärssystem Unit4.

Vi arbetar för att tillsammans utveckla och förstärka kommunens redovisningsprocesser och vi är stolta över den kvalitet och service vi levererar till våra kollegor såväl som till kommunens invånare. Arbetet sker under stort eget ansvar och vi kombinerar att arbeta på distans och på kontoret utifrån verksamhetens behov. Enheten leds av redovisningschefen som blir din närmaste chef. Vi ser fram emot att välkomna dig till vårt team!

Ditt nya jobb

Arbetsuppgifterna varierar mellan redovisningens olika moment såsom löpande bokföring, kontoavstämningar, periodiseringar och ekonomisk rapportering. Du kommer också att vara delaktig i revisoner med externa revisorer samt i arbetet med att förbättra rutiner, systemanvändning och arbetsprocesser.

Du förväntas att bidra till gruppens arbete mot gemensamma mål och ständiga förbättringar, delta i gemensamma uppdrag och projekt samt bistå eller självständigt utföra andra löpande arbetsuppgifter som teamet får ansvar för.

Tidigare vana från affärssystem, grundläggande IT-kunskaper och lite nyfikenhet på vad digitalisering kan göra för redovisningsprocesserna är en fördel i arbetet. Som redovisningsekonom kommer du även att få hjälpa till med vår ekonomisupport som tar emot frågor via telefon och mejl. Ekonomisupporten hjälper kommuninvånare med deras frågor, hanterar offentliga förfrågningar och hjälper organinsationens medarbetare med redovisningsfrågor och med viss användarsupport i Unit4. Därför är det viktigt att du trivs med många kontakter, har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift och att du gillar att ge andra service.

Vi samverkar med andra enheter och avdelningar. Bland annat med upphandling- och inköpsenheten gällande inköp och leverantörer, med förvaltningarnas controllers kring redovisning och bokslut samt med HR och digitaliseringsavdelningen. 

Din profil


• Gymnasial utbildning inom ekonomi/redovisning, gärna eftergymnasial utbildning inom redovisining
• Minst 5 års erfarenhet av liknade jobb
• Goda kunskaper i Microsoft office, särskilt excel
• Arbetat i Unit4 (Agresso) 
• Vi ser det som meriterande om du arbetet i kommunal verksamhet tidigare.

Vi söker dig som är prestigelös, flexibel och proaktiv. Ett lösningsorienterat förhållningssätt är viktigt samt ett teamtänk. Du är noggrann och ansvarsfull med en god analytisk förmåga.

Anställningens omfattning

Heltid

Anställningsform

 Tillsvidare

Tillträde

 Omgående eller enligt överenskommelse.

Sista ansökningsdag

2022-05-06

Visst låter det spännande! Registrera din ansökan via knappen ”Ansök”. Vi kan tyvärr inte ta emot ansökningar på något annat sätt.

Gå gärna in och läs mer på osteraker.se/jobbaiösteråker

Österåkers kommun söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. Precis som vi har du också ett barnrättsperspektiv i ditt dagliga arbete, i enlighet med barnkonventionen.

Kontaktuppgifter till våra fackliga företrädare hittar ni på hemsidan.

Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi önskar därför att inte bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.


Tre mil till Stockholm, 1 100 öar, 93 mil kustlinje och ett lite härligare sätt att leva. Vi i Österåker är stolta över vår storstadsnära skärgårdsmiljö där det natursköna kulturlandskapet alltid finns nära. Centralorten Åkersberga utvecklas till en modern stad med småstadskaraktär. Här utvecklar vi ett långsiktigt hållbart samhälle där goda förutsättningar ges för människa, miljö och natur att samverka. Österåker kännetecknas av entreprenörsanda och en stark kultur av företagande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Åsa Häger, Rektor
08-54081554
Johanna Allard, Utbildningsledare
08-540 815 53
Sara Schildt, Adm. Chef
08-54081710
Henrik Kempe, Rektor
08-540 810 45
Yvonne  Aili, Enhetschef
08-54081235
Lennart Froby, Samordnare
08-540 81234
Erica  Sundberg, Samordnare
08-54081245
Ulf  Carlqvist, SSR
08-540
Daniela  Balladares, VISION
08-54081225
Monika Smidestam, IT-chef
08 540 810 17

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Österåkers kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 april 2022
  • Ansök senast: 8 maj 2022

Besöksadress

Österåker 18486 Österåker
None

Postadress

Hackstavägen 22
Åkersberga, 18486

Liknande jobb


20 december 2024

13 december 2024