Redovisningsekonom till Tredje AP-fonden i Stockholm

Arbetsbeskrivning

Tredje AP-fonden är en statlig myndighet som på flera sätt skiljer sig från andra statliga myndigheter bland annat genom att styras av en särskild lag och genom att inneha en självständig ställning i förhållande till regeringen. Tredje AP-fonden (AP3) är en investerare med uppdrag att – för dagens och morgondagens pensionärer – bidra till en stabil utveckling för det statliga inkomstpensionssystemet. Kapitalet investeras för att kunna generera en hög avkastning över tid. I uppdraget ingår att främja en hållbar samhällsutveckling genom att vara en ansvarsfull ägare och investerare. Arbetsgivare: Novare Bemanning.




Har du gedigen erfarenhet av redovisning inom finansbranschen? Vill du bidra med din kunskap i en samhällsviktig myndighet? Nu söker vi dig med gedigen erfarenhet av att självständigt hantera och sammanställa det löpande ekonomiarbetet samt göra bokslut och årsredovisning. Låter det här som något för dig? Varmt välkommen med din ansökan!

För att lyckas med just din ansökan, tror vi på ett starkt samarbete som gör att vi på Novare Bemanning bland annat erbjuder dig värde genom karriärsamtal, intervjuträning och välarbetad marknadsföring av din profil under processens gång. Låter detta som en möjlighet för dig? Då är du varmt välkommen med din ansökan redan nu!

Om uppdraget

Vi på Novare Bemanning är en stolt och godkänd leverantör av det statliga ramavtalet i Sverige. Nu hjälper vi den statliga myndigheten Tredje AP-fonden att hitta en senior redovisningsekonom. AP3s ekonomiavdelning har ansvaret för att sammanställa och rapportera ekonomiska resultat på månads-, kvartals-, halvårs- och årsbasis. De kommunicerar dessa resultat till ledningsgruppen och styrelsen samt förbereder årsredovisningen. Dessutom hanterar ekonomiavdelningen regelbunden rapportering till myndigheter som SCB, Skatteverket och den amerikanska finansinspektionen SEC. Andra uppgifter som ekonomiavdelningen hanterar inkluderar hantering av leverantörsbokföring, fakturering, avstämningar, löpande bokföring, samarbete med löneadministrationsföretag, budgetering, uppföljning av budget och olika analyser.

Med anledning av ett större projekt inom AP3 har ekonomiavdelningen behov av en konsult, på heltid, som kan avlasta ekonomiavdelningen med de ordinarie arbetsuppgifterna, medan de interna resurserna delvis går in i projektarbetet.

Exempel på dina arbetsuppgifter 

Månads-, kvartals-, halvårs- och helårsbokslut
Internredovisning
Löpande bokföring
Avstämningar med utredning av avvikelser
Myndighetsrapportering främst till Statistikmyndigheten SCB och den amerikanska finansinspektionen SEC (Securities and Exchange Commission)
Rapportering till ledningsgrupp och styrelse
Årsredovisning och halvårsrapport
Daglig kontroll av automatisk bokföring av finansiella instrument
Analyser och ad hoc-frågor
Kostnadsuppföljning
Budgetuppföljning
Budgetering


Krav för tjänsten

Högskoleutbildning inom ekonomi eller likvärdig utbildning
Gedigen erfarenhet av redovisning inom finansbranschen
Självständigt kunna genomföra bokslut
Erfarenhet och god kunskap om redovisning av finansiella instrument inklusive de flesta derivat
Goda kunskaper i bokföringssystem (exempelvis U4 Agresso, Raindance, Wallstreet Suite eller liknanade)
Goda kunskaper i MS Office, i synnerhet Excel där erfarenhet av att hantera stora mängder data med hjälp av formler, pivoter, tabeller och liknande är ett krav
Kunna kommunicera obehindrat på svenska, såväl i tal som skrift.


Meriterande krav

• Erfarenhet av Unit4 Agresso som redovisningssystem och Wallstreet Suite som portföljsystem är meriterande

Uppdragsperiod och omfattning 

Uppdraget är på heltid under kontorstider och pågår från och med så snart som möjligt (dock senast 4 mars) i ca 12 månader, med chans till förlängning. 

Ansökan  

Då urval sker löpande kan våra tjänster komma till att bli tillsatta innan sista ansökningsdag. Var därför beredd med din ansökan redan nu. Sista ansökningsdag är 2024-02-15. Du är varmt välkommen!

Notera att vi tyvärr inte tar emot ansökningar via mail med anledning av GDPR. Om du däremot har frågor eller funderingar kring tjänsten så får du gärna kontakta Louise Ericson på louise.ericson@novare.se.

Hoppas vi ses!  

Som konsult hos oss  

Novare Bemanning bygger karriärer och stöttar organisationer. Vi är ett personligt och samhällsengagerat bolag som erbjuder interims och bemanningstjänster till både den offentliga och privata sektorn. Tillsammans med oss bidrar du till ett hållbart arbetsliv. Vi tar personlig utveckling till en helt ny nivå och är en unik arbetsgivare i branschen.  

När du arbetar som konsult ute på uppdrag hos våra kunder kommer du att ha ett nära samarbete med din konsultchef. Du kommer att ha regelbundna avstämningar utifrån en aktiv feedback-kulur där du utvecklar ditt självledarskap och de verktyg som du behöver för att nå ditt önskade mål. Det finns även möjlighet för dig som interimskonsult som har eget bolag att vara underkonsult och fakturera oss för arbetad tid.

Novare Koncernen är ett av Sveriges ledande HR Serviceföretag som årligen genomför ca 600 rekryteringar samt många bemannings och interimsuppdrag. Novare har funnits i 20 år och startades av Investor. 2014 köpte personalen ut företaget från Investor och ägs idag av nyckelpersoner inom personalen.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Novare Bemanning
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 februari 2024
  • Ansök senast: 15 februari 2024

Liknande jobb


20 december 2024

13 december 2024