OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stiftelsen Kalmar läns museum är ett av landets största länsmuseer med ett regionalt uppdrag att levandegöra och bevara kulturarvet. Vår vision - Kulturarv i vardagen – berikar och berör - är tillsammans med omfattande samlingar vår grund att stå på. Vår arbetsplats präglas av ett förhållningssätt som bygger på värdeorden; samhällsnytta, kunskap och tillsammans. För oss är kulturarv och historieberättande centralt i verksamheten. Med berättelsen i fokus skapar vi nyfikenhet och lust att lära mer.
Vi har verksamhet inom områdena; arkeologi, byggnadsvård, kulturmiljöpedagogik, utställningar, arkiv-bibliotek-samlingar, konservering och marinarkeologi.
Som stödverksamhet till dessa finns kansli- och serviceenheten samt marknadsföring och kommunikation med bland annat butik, reception och restaurang Ångkvarnen.
Vi är tillsammans cirka 80 medarbetare och verksamheten lockar omkring 120 000 besökare och deltagare varje år i museibyggnaden, runtom i länet, nationellt och även internationellt. De senaste åren har vi gjort stora satsningar på att nå ut digitalt med filmer, podcasts och föreläsningar.
Det är viktigt för oss att vara en attraktiv arbetsgivare och vi erbjuder bland annat friskvårdsbidrag och tid för friskvård på betald arbetstid.
Tjänsten som vikarierande redovisningsekonom utlyses på grund av att en av våra medarbetare planerar föräldraledighet.
Vikariatet gäller under vår medarbetares föräldraledighet vilket beräknas bli drygt ett år. För upplärning innan föräldraledighet börjar är det önskvärt att vikarien kan börja i maj månad.
Redovisningsekonomen samarbetar med en controller, ekonomiassistent och löneadministratör. Rapporterar till kanslichef som har rollen som ekonomichef.
Arbetsuppgifter
Utföra förekommande arbeten på länsmuseets ekonomiavdelning
Löpande redovisning
Avstämningar av reskontran och avstämning av likvida medel
Hantering av leverantörs- och kundfakturor
Bokslutsarbete till årsredovisning
Momsredovisning
Rådgivning till chefer och medarbetare i ekonomiska frågor
Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom ekonomi eller likvärdig yrkesutbildning eller som genom arbetslivserfarenhet förvärvat god kompetens inom ekonomi och redovisning.
Du bör ha vana vid att arbeta i affärssystem och vara kunnig i Excel.
Museet har blandad verksamhet vilket påverkar momsredovisningen. Erfarenhet av schablonmoms är meriterande.
Vi ser gärna att du har erfarenhet av affärssystemet Pyramid
Som person är du analytisk, strukturerad, självständig, samarbetsvillig och kommunikativ.
Din ansökan och kontaktuppgifter
Låter detta som ett jobb som passar dig?
Då är varmt välkommen med din ansökan.
Vi kan komma att gå igenom ansökningar vartefter de kommer in och genomföra intervjuer löpande under pågående ansökningstid.
Vi vill att du bifogar CV och personligt brev till din ansökan.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen vill vi att du söker tjänsten i vårt rekryteringssystem och inte via e-post eller i pappersformat.
Vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Vi vill att du bifogar CV och personligt brev till din ansökan.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen vill vi att du söker tjänsten i vårt rekryteringssystem och inte via e-post eller i pappersformat.
Vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.