OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bidra till att förbättra människors hälsa?
Vill du stödja och verka för forskning och utbildning? Är du en positiv person som drivs av att ha diversifierade arbetsuppgifter och tanken på att få göra ett riktigt bra jobb? Då borde du söka jobbet som redovisningsekonom hos oss på Karolinska Institutet.
Avdelningen
Ekonomiavdelningen är en stöd- och expertfunktion för KI:s ledning, institutioner och enheter, och ansvarar för ekonomisk rapportering till externa och interna intressenter. Avdelningen är organiserad i tre enheter där denna tjänst är placerad i enheten för redovisning och controlling. Enheten består av nio medarbetare som är indelade mot att arbeta med controlling, redovisning och system. Vi hjälps åt men har olika spetskompetenser. Vi är ett bra team och har god laganda.
Enhetens medarbetare arbetar med:
- Kontroll och avstämning av KI:s redovisning
- Utveckling och uppdatering av KI:s redovisningsprinciper och redovisningsmodell
- Ekonomisk och statistisk rapportering
- Samordna institutionernas arbete med budget, prognos, uppföljning och analys
- Utbildning och expertstöd i redovisnings- och systemfrågor
- Utveckla ekonomiprocesserna i affärssystemet UBW (Agresso)
- Kvalificerat stöd i ekonomiska frågor till hela KI
- Uppföljning av utfall och avvikelser
- Årsredovisningsarbete
- Framtagande och utveckling av kalkyler, rapporter och uppföljningsverktyg
Vi är under ständig utveckling och vi arbetar hela tiden för att bli effektivare och ge ett bättre stöd med mer systemnyttjande. Du kommer vara delaktig i utvecklingsprojekt och vi har även en uppgradering av affärssystemet inplanerad i höst.
Din roll
Tjänsten är bred och har stor variation av arbetsuppgifter.
Vi strävar efter att ge det bästa stödet till vår kärnverksamhet genom utbildning och stöd via system och dialog. Vi säkerställer att vår ekonomiska redovisning ger en rättvisande bild genom effektiva och ändamålsenliga rutiner och kvalitetssäkra processer för redovisning, uppföljning, analys och rapportering.
Exempelvis kommer du att arbeta med att stödja våra ekonomer på institutionerna när de behöver, övergripande arbete i kund- och leverantörsreskontra, medverka i bokslutsarbete, utföra avstämningar, analys och följa upp, utveckla processer och mycket mer.
Vem är du?
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Som person är du prestigelös och serviceinriktad och agerar kommunikativt smidigt mot såväl interna som externa kontaktytor. Att behärska det svenska och engelska språket obehindrat är ett absolut krav då du i rollen har mycket kontaktytor. Du har en välutvecklad administrativ förmåga och en känsla för siffror samt ordning och reda.
Vi ser gärna att du har en akademisk utbildning inom ekonomi men kan även tänka oss motsvarande erfarenhet. Du bör ha intresse och känsla för system att vara skicklig i Excel. Du bör även ha god erfarenhet av redovisning och gärna även affärssystemet Unit4 Business World; Agresso.
Vad erbjuder vi?
En kreativ och inspirerande miljö fylld av kompetens och nyfikenhet. Karolinska Institutet är ett av världens ledande medicinska universitet. Vår vision är att driva utvecklingen av kunskap om livet och verka för en bättre hälsa för alla. Här bedriver vi framgångsrik medicinsk forskning och har det största utbudet av medicinska utbildningar i Sverige. Som universitet är Karolinska Institutet även en statlig myndighet. Det innebär att du får goda förmåner genom vårt kollektivavtal, generös semester och en bra tjänstepension. Du får träna fritt i våra moderna friskvårdsanläggningar och får ersättning för läkarvård.
Placering: Solna
Anställningsform: Vikariat under perioden 201101-210831
https://ki.se/om-ki/din-karriar-fortsatter-har
Ansökan
Intervjuer sker löpande, välkommen med din ansökan via rekryteringssystemet Varbi.
Vill du göra skillnad – och bidra till en bättre hälsa för alla? Sök jobb hos oss
Kontaktpersoner på detta företaget
Åsa Björck, enhetschef
08-5248 6782
Erik Olm, SACO
08-524 860 34
Gunnar Stenberg, SEKO
08-524 880 75
Christina Hammarstedt, OFR
08-524 860 55
Cecilia Modig, enhetschef
08- 524 839 22
Ulla Hannegård, enhetschef inköp och upphandling
08-524 836 74
Åsa Björck, enhetschef
08-524 867 82
Ulla Hannegård, enhetschef
08-524 836 74