Redovisningsgranskare

Redovisningsgranskare

Arbetsbeskrivning

Det är du och dina arbetskamrater som gör oss till en attraktiv arbetsplats. Öppenhet, respekt och ansvar är våra gemensamma värderingar. Vi tror dessutom att en meningsfull fritid i kombination med hög livskvalitet gör att du tycker det är roligt att gå till jobbet. Låt oss tillsammans utvecklas och dra nytta av varandras kunskaper när vi skapar en bättre vardag för våra medborgare.




Arbetsplatsen
Överförmyndarsektionen i Trelleborgs kommun är en tillsynsmyndighet som garanterar rättssäkerheten för de huvudmän som är beroende av stödresurser.

Överförmyndarsektionen hanterar också genom avtal samtliga överförmyndarärenden inom Skurup och Svedala kommun. 

Överförmyndarsektionen i Trelleborg består av sex medarbetare och tillhör kansli- och överförmyndarenheten. Arbetsplatsen finns nära tåg- och busstation i centrala Trelleborg.

Överförmyndaren ska finnas i varje kommun. Överförmyndarens uppgift är att utöva tillsyn över förmyndare, gode män och förvaltare. Överförmyndaren utses av fullmäktige och kontrolleras av Länsstyrelsen.

God man, förvaltare eller förmyndare kallas den person som hjälper den som själv har begränsade möjligheter att ta tillvara sina juridiska och ekonomiska rättigheter.

Arbetsuppgifter
Jobbet som redovisningsgranskare innebär att man löpande granskar ställföreträdarnas ekonomiska redovisningshandlingar. Det innebär att gå igenom privatekonomiska räkenskaper för att se till att huvudmannens ekonomi sköts på ett bra sätt och tillförsäkra att huvudmannen inte lider skada av ställföreträdarskapet.  Som redovisningsgranskare granskar du årsräkningar, sluträkningar samt förteckning över huvudmännens tillgångar och skulder så kallad tillgångsförteckning. Redovisning av ställföreträdarnas uppdrag kan ske både elektroniskt och i pappersform. 

I uppdraget ingår information och kontakter med allmänhet, gode män, förvaltare, förmyndare, domstol och andra myndigheter. Vidare innefattar arbetet administration som till exempel diarieföring och arkivering av handlingar.

Kvalifikationer
Vi söker dig med relevant högskoleutbildning, gärna inom ekonomi alternativt erfarenhet av arbete inom överförmyndarverksamhet eller liknande verksamhet.

Du ska självständigt kunna planera och prioritera samt driva ditt arbete framåt för att nå resultat. Som person ska du vara hjälpsam och bemöta andra med vänlighet och respekt. Du ska tala och skriva enkelt och tydligt, och vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål. Du ska trivas med att arbeta i team. Du ska vara noggrann och strukturerad och ha vana vid administrativt arbete med ekonomisk inriktning.

Trelleborgs kommun befinner sig i en digitaliseringsprocess därför är det viktigt att du har erfarenhet av att hantera digitala ärendehanteringssystem och diarieföringssystem.

Som person är du analytisk, noggrann och lösningsorienterad. Vidare trivs du att arbeta självständig men samtidigt ska du ha lätt för att samarbeta med olika aktörer.

Tjänsten förutsätter att du obehindrat kan uttrycka dig på svenska, båda muntligt och skriftligt.

Arbetstid/varaktighet
Heltid/tillsvidare.

Tillträde
Snarast, enligt överenskommelse.

Kontakt
Frågor kring tjänsten besvaras av Aleksandra Nattlund Palmén, enhetschef för kansli och överförmyndarenheten, 0410-73 31 49, aleksandra.palmen@trelleborg.se

Fackliga kontakter: http://www.trelleborg.se/facket

Sista ansökningsdag
2024-01-07 via vårt rekryteringssystem, ej via brev eller e-post. I denna rekrytering tillämpar vi löpande urval, vilket innebär att arbetet med urval och intervjuer påbörjas innan sista ansökningsdag. Vänta därför inte med din ansökan.

Inför rekryteringsarbetet har Trelleborgs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi längtar och hoppas på att du vill bli en av oss!

Sammanfattning

Liknande jobb


20 december 2024

13 december 2024