OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens servicecenter utformar och erbjuder tjänster inom området administrativt stöd till myndigheter i syfte att uppnå sänkta kostnader med bibehållen eller ökad kvalitet för staten som helhet. Myndigheten, med ca 400 anställda, startade den 1 juni 2012 och finns i Gävle (HK), Göteborg, Eskilstuna, Stockholm och Östersund. Vi erbjuder ekonomi- och löneadministrativa tjänster samt e-handelstjänster. Statens servicecenter ska verka för att 50 procent av staten mätt i antalet anställda är anslutna till myndighetens tjänster vid utgången av år 2017. Detta ställer krav på ständig tillväxt av nya kunder, ökad effektivitet och utveckling av nya tjänsteområden. Vill du anta utmaningen tillsammans med oss?
Anställningen är placerad vid avdelningen för konsultrelaterade tjänster/ enheten för redovisningsrelaterade konsulttjänster. Vid enheten finns totalt 22 medarbetare varav 12 medarbetare arbetar med löpande redovisning och elektronisk fakturahantering för ca 60 kunder. Totalt gör vi bokslut för ca 60 myndigheter inom avdelningen varav 20 faller inom ramen för redovisningsenheten.
Huvudsakliga arbetsuppgifter och ansvar
Anställningen som ekonomikonsult i rollen som redovisningskonsult innebär bland annat
• Löpande redovisning (kontering, fakturering, omföringar, periodiseringar, inbetalningar mm)
• Elektronisk fakturahantering
• Månads- och kvartalsavstämningar
• Delta vid upprättande av finansiella delar till bokslutet
• Konsultuppdrag ute hos kundmyndighet
• Kundkontakter
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Yrkeshögskoleutbildning med redovisningsinriktning,
akademisk examen med redovisningsinriktning eller motsvarande utbildning
• God erfarenhet av redovisning och bokslutsarbete
• Goda kunskaper i Microsoft Office
Dessutom är det meriterande om du har:
• Arbetat inom ett shared service center eller liknande konsultverksamhet
• Erfarenhet av statlig redovisning
Personliga egenskaper/förmågor
• Strukturerad och noggrann
• God samarbetsförmåga och kundfokus
• Lätt att uttrycka dig i tal och skrift
Övrigt
• Anställningen är tillsvidare och 100 %
• Anställningen är placerad i Stockholm
• Vi tillämpar 6 månaders provanställning
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Fackliga kontakter Annika Andersson ST tel. 010-456 00 57, Ghazal Hernesten Voghoui Saco-S, tel. 070-665 29 45, Håkan Alenius SEKO tel. 026-656582