OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Verksamhetsbeskrivning
Ekonomiavdelningen består av ekonomistyrning/redovisning, ekonomiadministratörer och inköp. Inom ekonomistyrningen hanteras kommunens övergripande redovisning, budget-, bokslut- och uppföljningsprocesser. Ekonomistyrningsenheten sammanställer kommunens löpande redovisning, bokföring, bokslut, bank och finansfrågor samt bistår förvaltningarna, nämnder och styrelser med ett kvalificerat controllerstöd inom ekonomi- och strategiska frågor. Enheten består av förutom redovisningsledare fem controllers och en redovisningsekonom. Ekonomiadministatörer är åtta personer samt fem personer på inköp.
Din organisatoriska tillhörighet finns under stöd- och utvecklingsförvaltningen (SoU), det är kommunens centrala kompetens för utveckling, administration, ekonomi, personal, IT och information. Din tjänst är placerad på ekonomiavdelningen/ekonomistyrningsenheten och du är direkt underställd ekonomichefen.
Arbetsuppgifter
Enheten för ekonomistyrning/redovisning är inne i en tid av förändring och vi vill att du ska vara öppen för att arbeta med och utveckla alla förekommande arbetsuppgifter inom vår enhet. Under 2024 – 2025 kommer kommunen upphandla ett nytt e-handelssystem för att införa e-handel inom kommunen. Det här kommer innebära att även ekonomisystemet kommer upphandlas så att det blir kompatibelt med det tilltänkta e-handelssystemet.
Som redovisningsledare hos oss kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter att vara:
• Helhetsansvar/kontroll för löpande redovisning och rapportering
• Arbete med delårs- och årsbokslut samt koncernredovisning
• Avstämningar, analyser och utredningar
• Hantering av anläggningsregister
• Systemförvaltning av kommunens ekonomisystem
• Redovisning av kommunens årliga räkenskapssammandrag till SCB
Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom ekonomistyrning eller annan utbildningsnivå och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant. Du har fördjupade kunskaper inom redovisningsfrågor. Erfarenhet av arbete från redovisningsbyrå eller inom offentlig förvaltning är meriterande men inget krav. Vi ser gärna att du har erfarenhet från systemförvaltning samt arbete med anläggningsregister.
Vi söker en nyfiken och ambitiös ekonom med ett strukturerat arbetssätt. Du drivs av att utveckla processer, är initiativrik, uppnår resultat och har förmågan att väga samman komplex information. Samarbete på alla nivåer tillsammans med god service, ha en pedagogisk ådra vara lösningsfokuserad och personlig integritet är en självklarhet för dig.
Eftersom dokumentation och kommunikation ingår i arbetsuppgifterna har du god förmåga att uttrycka dig både i tal och skrift i det svenska språket. Som person är du trygg, stabil och har självinsikt. Du trivs med att nätverka och har lätt för att ta kontakt med andra i organisationen. Din nyfikenhet är vad som driver ditt arbete framåt och du strävar efter utveckling och drar dig inte för att ta dig an nya utmaningar. Du är självgående, tar ansvar för dina uppgifter och är pedagogisk i din konsultativa roll. Du har lätt för att strukturera i ditt arbete och har en förmåga att prioritera.
Vi förutsätter att du behärskar Officepaket, och då främst Excel, och att du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift. Erfarenhet av att ha arbetat i systemen Å-data eller Hypergene är meriterande.
Arbetstid/Varaktighet
Heltid, tillsvidareanställning. Provanställning kan förekomma.
Lön
Vi tillämpar individuell lönesättning. Ange löneanspråk i ansökan.
Tillträde
Enligt överenskommelse.
Upplysningar
Birgitta Häggström
Ekonomichef 070-23 25 703
Fackliga företrädare
Vision, SACO, tfn 0970-818 000 vxl
Ansökan
Till din ansökan vill vi ha med personligt brev och CV. Vid anmodan lämnas originalhandlingar.
Vi har valt våra rekryteringskanaler och önskar ingen rekryteringshjälp.
Arbetsgivare
Gällivare kommun
Tingshusgatan 8-10
982 81 Gällivare
Tel: 0970-818 000 vx